Bas Eickhout

Europarlementariër en delegatieleider GroenLinks Europa

“We hebben een enorme kans om Europa te veranderen. Om te veranderen hoe we daar aan politiek doen. Zodat we Europa groener en socialer kunnen maken.”

Van klimaatwetenschapper naar delegatieleider

Bas Eickhout: klimaatwetenschapper die de politiek inging. De fascinatie voor de kracht en kwetsbaarheid van de natuur was zijn drijfveer om het klimaat te onderzoeken. . Met zijn diploma scheikunde en milieukunde op zak ging hij aan de slag als wetenschapper en schreef hij mee aan de klimaatrapporten van de IPCC, de VN-organisatie voor klimaatwetenschap. Samen met de Amerikaanse politicus Al Gore wonnen zij in 2007 de Nobelprijs voor de vrede. In 2009 besloot Bas om de politiek in te gaan, omdat hij zag dat er te weinig gebeurde met alle kennis om klimaatverandering aan te pakken. “Om dat te veranderen, moet je zelf aan de knoppen zitten.”

Bas is sinds 2009 Europarlementariër voor GroenLinks. Bij de Europese verkiezingen van 2019 was hij lijsttrekker voor GroenLinks en de leider van de Europese Groenen. Bas is delegatieleider van de GroenLinks in het Europees Parlement. Daarnaast is Bas vice-fractievoorzitter en penningmeester van het 'bureau' van de Groene fractie, te vergelijken met het fractiebestuur in de Nederlandse politiek.

Parlementscommissies

ENVI (Milieubeheer, volksgezondheid en voedselveiligheid)

In ENVI komt alle Europese klimaatwetgeving aan bod. Daarnaast behandelt de commissie ook alle andere milieudossiers, volksgezondheid en voedselveiligheid. Bas zal zich als klimaatwetenschapper onder andere inzetten voor het aanscherpen van de Europese klimaatdoelen en het versnellen van de transitie naar duurzame energie.

ECON (Economische en monetaire zaken)

In ECON behandelen de Europarlementariërs financiële wetgeving, al dan niet gerelateerd aan de euro. Bas zal onder andere werken aan het vergroenen van de financiële markten en het tegengaan van belastingontwijking.

Wetenswaardigheden

Naast politiek is muziek belangrijk voor Bas. Zo gaat hij graag naar een concert van Tool en maakt hij annueel een muzikaal jaaroverzicht.

Persfoto's

Van Bas zijn persfoto's beschikbaar die rechtenvrij te gebruiken zijn. Ze zijn geschikt voor drukwerk en voor internet