Alle moties die zijn ingediend op het congres van 12 februari 2022 kun je vinden in deze dagkrant. Voor jouw gemak hebben we op deze pagina alle moties die toen over linkse samenwerking zijn ingediend op een rij gezet.

De zes moties op een rij:
Samenwerking GroenLinks en PvdA, ingediend door Katinka Eikelenboom c.s.
Onderzoek Fractiefusie, ingediend door Koen Donatz c.s.
Linkse Samenwerking Is Meer Dan Alleen Met de PvdA, ingediend door Sabine Scharwachter c.s.
Leren van Lokale Samenwerkingen, ingediend door Coby Franken c.s.
Provinciale Statenverkiezingen, ingediend door Koen Donatz c.s.
Lokale Linkse Samenwerking, ingediend door Koen Donatz c.s.

Onderzoek fractiefusie

Constaterende dat:

• Er groot draagvlak is voor nauwere samenwerking onder de respectievelijke achterbannen van GroenLinks en de PvdA;
  • De wens tot nauwere linkse samenwerking al lang leeft binnen GroenLinks en de Partij van de Arbeid;
  • Het initiatief van RoodGroene Toekomst, dat meer dan 7500 steunbetuigingen heeft, aantoont dat het animo voor een nauwere samenwerking tussen GroenLinks en de Partij van de Arbeid groot is;

Overwegende dat:

• GroenLinks haar eigen idealen beter kan verwezenlijken en een sterkere vuist kan maken tegen de rechtse politiek van Rutte IV als haar Tweede Kamerfractie nauw optrekt met de Tweede Kamerfractie van de PvdA;
  • De Tweede Kamerfractie momenteel al nauw samenwerkt met de Tweede Kamerfractie van de PvdA, zoals bijvoorbeeld geïllustreerd werd door het progressieve oppositieakkoord dat GroenLinks met de PvdA publiceerde in december 2021;
  • Er op 28 augustus 2021 op een ledenraadpleging van de PvdA met ruime meerderheid en met positief stemadvies van de fractie reeds een motie is aangenomen waarin de PvdA-leden haar Tweede Kamerfractie ook opriepen een fractiefusie te onderzoeken;

Verzoekt de Tweede Kamerfractie:

Om gezamenlijk met de Tweede Kamerfractie van de PvdA de mogelijkheden van het samenvoegen van de fracties op korte termijn te onderzoeken om over te gaan tot een gezamenlijke GroenLinks/PvdA Tweede Kamerfractie, inclusief gezamenlijke vergaderingen, het verdelen van woordvoerderschappen en het gezamenlijk optrekken bij stemmingen.

• Koen Donatz c.s.

Aangenomen

Linkse samenwerking is meer dan alleen met de PvdA

Constaterende dat:

• GroenLinks met een gezamenlijk optreden met PvdA en SP in maart 2020 nauwere linkse samenwerking inluidde;
  • eerdere aangenomen moties GroenLinks oproepen om te streven naar brede linkse samenwerking “samen met het liefst zoveel mogelijk linkse/progressieve partijen”
  • de inzet van GroenLinks om linkse samenwerking te bevorderen uiteindelijk geleid heeft tot samenwerking met de PvdA tijdens de kabinetsformatie en in het Progressief Oppositieakkoord.

Overwegende dat:

• het startpunt van linkse samenwerking machtsopbouw moet zijn en niet de zogenaamde verwaarloosbare verschillen tussen linkse partijen;
  • in het Nederlandse kiesstelsel blokvorming pas zin heeft als je een brede groene progressieve samenwerking zoekt met onder andere BIJ1, PvdD, SP en PvdA;
  • anno 2022 niet alleen de links-rechts as relevant is, maar net zozeer de grijs-groene en de progressief-conservatieve as, dat betekent dat GroenLinks juist de “linkerbovenhoek” moet opzoeken;
  • GroenLinks, wanneer zij haar eigen sterke profiel weet uit te dragen, een unieke positie in het politieke speelveld heeft, omdat zij afhankelijk van het thema de samenwerking kan opzoeken met alle linkse partijen (PvdA, SP, Partij voor de Dieren en BIJ1) en dus een rol kan spelen om brede linkse macht op te bouwen;
  • GroenLinks bovendien ook een sterker links blok tegen rechts kan vormen als zij weer een echt links alternatief - in de linkerbovenhoek - tegenover rechts gaat bieden en daarmee meer aansluiting zal vinden met de andere linkse partijen;

Verzoekt/roept op/spreekt uit dat (kies een van de opties):

• de linkse samenwerking (al dan niet per thema) zoveel mogelijk verbreden naar andere linkse partijen, waarbij PvdA een mogelijke maar niet de enige logische partner vormt;
  • hierbij de unieke ideologische identiteit als links alternatief op de PvdA en het sterke eigen verhaal van GroenLinks onderscheidend naar voren blijven brengen.

Ingediend door:

• Sabine Scharwachter c.s.

Leren van lokale samenwerkingen

Constaterende dat:

• Er een wijzigingsvoorstel ligt voor het huishoudelijk reglement, artikel 33 lid 2, waarin wordt gesteld dat voor lokale samenwerking toestemming nodig is van het landelijk bestuur.
  • Er in de toelichting staat dat lokale samenwerking wordt ontmoedigd.
  • Er in veel (kleinere) gemeentes sprake is van lokale progressieve samenwerking in allerlei vormen met en zonder GroenLinks in de naam.

Overwegende dat:

• Landelijk men openlijk de progressieve samenwerking opzoekt met de PvdA.
  • Er zeer succesvolle lokale samenwerkingen bestaan waarin GroenLinks samen met (meestal) de PvdA een sterk groen en sociaal geluid kan laten horen.
  • Het een kans is om te leren van lokale progressieve samenwerkingen en alle inzichten hiervan mee te nemen in de verdere mogelijke ontwikkelingen als het gaat om actieve deelname aan progressieve samenwerking als GroenLinks.
  • Het logisch is dat voor lokale samenwerkingen, en het samen meedoen aan de verkiezingen, uiteraard toestemming nodig is van het landelijk bestuur, maar dat een houding van ‘ontmoedigen’ vanuit het landelijk bestuur niet passend is.
  • Samenwerking leidt tot grote invloed en uitvoering van de standpunten en idealen waar GroenLinks voor staat.

Verzoekt het landelijk bestuur:

• om uit te spreken dat, conform het wijzigingsvoorstel in artikel 33 lid 2, voor het actief en zichtbaar deelnemen van afdelingen van GroenLinks aan lokale samenwerking toestemming nodig is en dat het landelijk bestuur daar in beginsel niet negatief tegenover staat.
  • samen met lokale besturen van afdelingen waar men lokaal samenwerkt of samen wil gaan werken te zoeken naar een vorm en afspraken die recht doen aan zowel het GroenLinkse gezicht en profiel als ook de kracht van een lokaal progressief, groen en sociaal geluid versterken.

• Coby Franken c.s.

Provinciale Statenverkiezingen

Overwegende dat:

• GroenLinks en de PvdA in veel provincies al goed samenwerken;
  • GroenLinks haar eigen idealen beter kan verwezenlijken op provinciaal niveau als het samenwerkt met de PvdA;
  • GroenLinks sterker in de collegeonderhandelingen staat als het samen optrekt met de PvdA;

Roept het partijbestuur op:

• Provinciale afdelingen die dit wensen, bijvoorbeeld met het oog op de Provinciale Statenverkiezingen van 2023, toe te staan nauwer te gaan samenwerken met de PvdA zoals met een gezamenlijke lijst;
  • Alle formele en informele barrières die deze samenwerkingen nu in de weg kunnen staan weg te nemen;
  • Provinciale afdelingen actief te ondersteunen in het aangaan van deze nauwere samenwerking met de PvdA door kennis en expertise omtrent provinciale linkse samenwerking te delen met de afdelingen.

• Koen Donatz c.s.

Verworpen