Ruim een kwart van het aantal ziekmeldingen van werkenden wordt veroorzaakt door psychische klachten, overspannenheid of burnout. Flexwerkers staan meer bloot aan arbeidsrisico’s. En 1 op de 5 uitzendkrachten ervaren veel burn-outklachten. Dat blijkt uit onderzoek van TNO uit 2019.

“De meest recente cijfers hebben we niet, maar we weten van deskundigen dat de mentale gezondheid van mensen tijdens de corona-crisis verder is verslechterd. Daarom is het belangrijk dat we goed in kaart brengen wat werkdruk doet met verschillende groepen werkenden, en dus ook met zzp-ers, flexwerkers en uitzendkrachten. En vervolgens zorgen dat er maatregelen komen om mensen beter te beschermen”, zegt Tweede Kamerlid Senna Maatoug van GroenLinks.

Belang van mentale gezondheid en sociale veiligheid op het werk
GroenLinks vindt dat mentale gezondheid en sociale veiligheid en van werkenden net zo belangrijk moet zijn als de fysieke gezondheid. Daarom wil GroenLinks beter in kaart hebben welke ontwikkelingen invloed hebben op burn outs. Daarnaast moeten werkenden toegang hebben tot een arboarts. Ook werkt de partij aan een wet die bedrijven en organisaties verplicht stelt een vertrouwenspersoon aan te nemen, waar mensen terecht kunnen wanneer ze op het werk op een of andere manier vastlopen.

Maatoug: “Uit onderzoek blijkt dat het merendeel van de mensen meer bescherming wil tegen werkdruk en meer maatregelen om burn outs tegen te gaan. Dat is niet voor niks. Daarom is het belangrijk dat we hierop actie ondernemen.”

De minister heeft naar aanleiding van het debat laten weten dat hij de situatie voor zzp-ers gaat bekijken.