Europarlementariër Kim van Sparrentak: “Hiermee kan twee centimeter sneeuw al volstaan als excuus. Deze clausule overschaduwt voor een groot deel de positieve punten. Met dit akkoord zullen vooral de vervoerders blij zijn, de reiziger schiet er uiteindelijk maar weinig mee op.”

Fietsen

In het bereikte voorstel kwamen de onderhandelaars overeen dat vanaf 2023 op alle nieuwe of vernieuwde treinstellen minimaal vier fietsen aan boord moeten passen. Bovendien zorgt het akkoord ervoor dat reizigers op regionale treinverbindingen beter beschermd worden vanaf 2028. De uitzondering op de regels die daar nu geldt, vervalt dan. 

Geen compensatie

Het invoeren van een overmachtsclausule zou betekenen dat treinmaatschappijen geen compensatie hoeven te betalen bij slecht weer of andere ‘onvoorziene omstandigheden’. Dergelijke clausule bestond al voor vliegreizen en wordt nu ook voor reizen via het spoor geïntroduceerd. Op vlak van compensatie blijft alles bij het oude en komt er geen volledige terugbetaling bij twee uur vertraging, wat het Europees Parlement wel eiste. Van Sparrentak: “Als we de passagiersrechten nou echt zouden verbeteren, overtuigen we meer mensen voor de trein te kiezen en het klimaat te helpen. Jammer genoeg wordt deze kans gemist.”

Het Europees Parlement stemt naar verwachting voor het einde van het jaar over de wet.