Gratis plastic tasjes komen vaak in de plastic soep op zee terecht, daardoor sterven ieder jaar miljoenen zeedieren als walvissen, zeehonden en zeemeeuwen. Daarom wil GroenLinks dat winkels stoppen met het gratis weggeven van plastic tassen. Om die eis te onderstrepen ruilde Europarlementariër Bas Eickhout vrijdagochtend op de biologische markt in Utrecht plastic tasjes om voor duurzame, herbruikbare boodschappentassen. Volgende week stemt het Europees Parlement over een Europees verbod op gratis plastic tasjes.

Eickhout: “Meer dan negentig procent van de vogels rond de Noordzee heeft plastic in hun maag en onlangs bleek er meer plastic dan vis in de Donau te zitten. Dat gaan we nu stoppen.”

Elke Europeaan gebruikt gemiddeld tweehonderd plastic tasjes per jaar. Plastic tassen worden vaak maar één keer gebruikt, terwijl het honderden jaren duurt voordat ze in de natuur zijn afgebroken. Veel van deze wegwerptasjes eindigen snel in de plastic soep in onze zeeën en oceanen.

Het Europees Parlement stemt volgende week over de voorstellen van de Deense fractiegenoot van Eickhout, Margrete Auken, om het gebruik van plastic tassen de komende jaren drastisch terug te brengen.

Ook in Zwolle, Ede, Leeuwarden, Enschede en Den Bosch werden de duurzame tassen uitgedeeld. Bekijk de foto's in ons Facebookalbum.