Wie is Bas Eickhout?

• Studeerde scheikunde en milieukunde, deed onderzoek voor RIVM en IPCC
  • 15 jaar Europarlementariër namens GroenLinks
  • Vicefractievoorzitter Europese Groenen, en Spitzenkandidat in 2019 en 2024
  • Vicevoorzitter milieucommissie Europees Parlement, en commissielid economische en monetaire zaken
  • Delegatieleider Europees Parlement bij meerdere VN-klimaatconferenties (COP)

Van klimaatwetenschapper tot lijsttrekker

Bas Eickhout is klimaatonderzoeker én politicus. Als wetenschapper schreef hij mee aan de klimaatrapporten van het IPCC, de VN-organisatie die klimaatverandering in kaart brengt. Die organisatie won in 2007 de Nobelprijs voor de Vrede. Maar een politieke omslag kwam er niet, de uitstoot van broeikasgassen bleef stijgen.

Daarom maakte Bas de overstap naar de politiek: ‘Voor verandering moet je zelf aan de knoppen zitten’. Als Europarlementariër werkte hij mee aan belangrijke successen. Denk aan de afschaffing van F-gassen – ook bekend als ‘superbroeikasgassen’ – en de Green Deal, een historisch pakket voor een klimaatneutraal Europa in 2050.

Toch is er meer nodig. Terwijl we bouwen aan een duurzame economie, maken mensen zich terecht zorgen of ze hun rekeningen nog wel kunnen betalen. Als het aan Bas ligt, moeten we de lasten veel eerlijker verdelen. In plaats van fossiele subsidies en miljardenmeevallers voor grote energiebedrijven, investeren we bijvoorbeeld in groene landbouw en de isolatie van huizen. Daar ligt volgens Bas de weg naar een hoopvolle toekomst voor Europa.

Wetenswaardigheden

Naast politiek is muziek belangrijk voor Bas. Zo gaat hij graag naar een concert van Tool.

Persfoto's

Van Bas zijn persfoto's beschikbaar die rechtenvrij te gebruiken zijn. Ze zijn geschikt voor drukwerk en het internet.

eickhout-katowice_11.jpeg

Bellen met Bas

Regelmatig bellen we even met Bas Eickhout om het laatste nieuws uit de Europese politiek door te nemen.

Hoe gaat er in de Brusselse vergaderzalen aan toe? Waarom zeggen Europese regeringsleiders in hun eigen land soms iets anders dan ze in Brussel doen? En hoe lopen de laatste onderhandelingen over belangrijke Europese wetten? Blijf op de hoogte en luister naar Bellen met Bas.