Europarlementariër Bas Eickhout: “Tien jaar geleden maakte Europa de dure fout keihard te bezuinigen in een crisis. Dat moet koste wat kost voorkomen worden. Het is de juiste keuze om ook in 2022 landen volop de begrotingsruimte te geven om te herstellen. Voordat Europa de begrotingsregels opnieuw toepast, moeten ze eerst flink op de schop.”

Investeren in de groene transitie

De huidige begrotingsregels bieden landen in economische neergang onvoldoende ruimte om de economie aan te jagen en de benodigde publieke investeringen voor de groene transitie. Mede hierdoor kwamen veel Europese landen na de kredietcrisis van 2009 in een onnodig lange en diepe recessie en werd er veel te weinig geïnvesteerd. De Commissie van Ursula von der Leyen heeft zich voorgenomen deze regels te herzien.

Met de huidige extreem lage rente en een monetair beleid van de ECB dat op haar grenzen stuit, is er steeds meer economische consensus dat landen een ruimer begrotingsbeleid moeten voeren om de economie in balans te krijgen. "Het is tijd dat de laatste Duitse en Nederlandse bezuinigingsfetisjisten hun dogma's eindelijk loslaten", aldus Eickhout.

GroenLinks wil dat toekomstige begrotingsregels in het bijzonder meer begrotingsruimte bieden aan publieke investeringen die de groene transitie ondersteunen. Eickhout: “Een groene investeringsregel die ten alle tijden voldoende ruimte voor groene investeringen laat, zou een belangrijke verbetering van de regels zijn. Als we onvoldoende kunnen investeren in de aanpak van de klimaat- en biodiversiteitscrisis, zadelen we de volgende generaties op met een onbetaalbare klimaatschuld.”