AI-surveillance

De inzet van AI voor het controleren van werknemers neemt steeds extremere vormen aan. Amazonbezorgers hebben meerdere apparaten in hun auto’s waarmee ze gevolgd kunnen worden. Hiermee wordt gemeten of zij hun targets halen, maar ook of ze er blij of moe uitzien. In veel callcenters worden medewerkers beoordeeld op basis van emotieherkenningssoftware, waarmee gemeten wordt hoe vrolijk de klant op het einde klinkt.

Europarlementariër Kim van Sparrentak: “De voorstellen van vandaag geven een sterk signaal af. Lang maakten we ons zorgen dat digitalisering banen zou laten verdwijnen, maar in de praktijk zien we dat technologie steeds vaker wordt ingezet om mensen in het tempo van robots te laten werken. De inzet van kunstmatige intelligentie mag nooit ten koste gaan van werknemersrechten. We hebben snel nieuwe regels nodig om mensen te beschermen en de doorgeslagen AI-controle op werk te stoppen.”

Nieuwe regels

Van Sparrentak: “Nieuwe regels moeten onze rechten op werk beschermen en ervoor zorgen dat technologie ons werk daadwerkelijk makkelijker en prettiger maakt. Kunstmatige intelligentie wordt nu steeds vaker ingezet zodat werkgevers mensen onder het mom van ’productiviteit’ en ’efficiëntie’ constant kunnen stalken, evalueren en uitbuiten. Dat moet stoppen. Kunstmatige intelligentie is geen magische oplossing die meteen leidt tot meer efficiëntie. Juist een fijne werkomgeving maakt mensen uiteindelijk productiever en gelukkiger.”

Vorig jaar april stelde de Europese Commissie een Europese Wet op Kunstmatige Intelligentie voor. Hierin ontbreken specifieke rechten voor werknemers bij het gebruik van AI op de werkvloer. Vandaag roept het Parlement de Commissie dus op om alsnog met een extra voorstel te komen, om de rechten van mensen op werk te beschermen.