GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout wil dat de Europese Unie haar eigen beleid gaat aanpassen om het verlies aan biodiversiteit te stoppen. Het is tijd dat Europa de daad bij het woord voegt op dit dossier door haar landbouw- en visserijbeleid te hervormen. Aanleiding is de stemming in het Europees Parlement over de Europese positie op de VN-conferentie over biodiversiteit.

Consistent beleid

Bijna de helft van alle zoogdieren en vogels wordt momenteel met uitsterven bedreigd. De Europese Unie wil dit verlies aan biodiversiteit een halt toe roepen, met als doel dat tegen het jaar 2020 de biodiversiteit niet meer afneemt. In 2001 had de Europese Unie bij de VN-conferentie over biodiversiteit hetzelfde doel, maar dan voor 2010. Helaas is dat doel niet gehaald. Eickhout: “Ik wil daarom consistentie in het beleid. Laten we om te beginnen vanaf nu een biodiversiteits-check uitvoeren op alle Europese subsidies en beleidsprogramma's. Er mag geen Europees geld meer naar beleid dat de toestand van de natuur verslechtert. Daar zullen niet alleen de milieuministers, maar ook de ministers van landbouw, visserij en financiën zich voor moeten inzetten."

Kortetermijnbelang

Het Europarlement wil dat minstens twintig procent van al het land en water in de wereld beschermd wordt en dat de overbevissing stopt. Eickhout is tevreden met deze doelen en vindt dat het Europese landbouw- en visserijbeleid daar nu ook op afgestemd moet worden: "We moeten bijvoorbeeld stoppen de zee leeg te vissen.” Nu zijn nog bijna negentig procent van onze visbestanden in de Europese wateren overbevist. “Dat is het gevolg van politieke druk om het kortetermijnbelang na te streven en de vissector kunstmatig in leven te houden. Visquota mogen niet meer hoger worden vastgesteld dan wat wetenschappelijk verantwoord is”, aldus Eickhout.

Eickhout zal eind oktober namens de Groenen in het Europees Parlement deelnemen aan de VN-conferentie over biodiversiteit in Nagoya, Japan.