GroenLinks-Kamerlid Linda Voortman wil dat de Dublinverordening wordt opengebroken. Deze verordening bepaalt dat het eerste land waar een asielzoeker binnenkomt, verantwoordelijk is voor diens asielaanvraag. Volgens Voortman leidt de Dublinverordening tot een oneerlijke verdeling van vluchtelingen binnen Europa en moet er een fundamenteel debat plaatsvinden over een eerlijker systeem.

De Tweede Kamer debatteert vanavond over de plannen van de Europese Commissie om vluchtelingen te herverdelen. De Europese Commissie wil slechts in gevallen van extreme nood vluchtelingen eerlijk gaan herverdelen over Europa en een permanent hervestigingsprogramma op basis van vrijwillige deelname van lidstaten.

“Het probleem zit hem erin dat mensen asiel moeten aanvragen in het land waar ze aankomen. Je kunt op je klompen aanvoelen dat landen als Bulgarije en Italië dan meer aanvragen krijgen dan andere landen. De Commissie probeert dat nu deels op te lossen, maar zelfs voor zo’n magere oplossing is de Nederlandse regering niet te prikken.” aldus Voortman. “Er moet een échte, daadkrachtige oplossing komen.”

Voortman roept het kabinet daarom vanavond op om in Europees verband te pleiten voor het openbreken van de Dublinverordening.

“Dublin hangt als een molensteen aan het EU-migratiebeleid,” aldus Voortman.

Volgens Voortman kan een Nederlandse voortrekkersrol een verschil maken. Eerder presenteerde GroenLinks al een plan voor een socialer Europees migratiebeleid. Een belangrijk deel van dit plan werd door de Tweede Kamer omarmd in de motie Voortman/Kuiken.