“Stuitend. Dit zet de geloofwaardigheid van Europa op het spel.” Dat is de conclusie van Europarlementariër Bas Eickhout naar aanleiding van de deal die lidstaten woendag in Brussel sloten over de maximumnorm voor stikstofoxide (NOx) die auto's vanaf 2017 mogen gaan uitstoten.

Eickhout: “Je zou mogen verwachten dat de fraude bij Volkswagen en het gesjoemel met tests zou leiden tot een strenge normen en handhaving. Het tegendeel gebeurt.”

Verdubbelde norm

De nu geldende norm van 80 milligram per kilometer wordt meer dan verdubbeld tijdens de overgang naar de nieuwe test die vanaf 2017 op de weg moet plaatsvinden. Vanaf 2021 wordt de norm 120 milligram per kilometer als het aan de lidstaten ligt.

“De autolobby kreeg het via de lidstaten voor elkaar om niet auto’s te laten voldoen aan de milieunormen, maar de milieunormen te laten voldoen aan de smerigheid die ze uitstoten.”

Eickhout is verbijsterd dat de Europese Commissie geen voet bij stuk heeft gehouden. Dinsdag stemde het Europarlement over een resolutie die onder Eickhouts leiding werd opgesteld. “Het Europees Parlement is duidelijk geweest. Wij accepteren geen gemarchandeer met de uitstoot van auto’s.”

Nee

Het Europees Parlement kan op de gesloten deal alleen ja of nee zeggen. Voor Eickhout is het helder: “Dat wordt een nee. Met hoofdletters en onderstreept. Ik mag er toch vanuit gaan dat alle mooie woorden van mijn collega’s in daden worden omgezet en het Europees Parlement deze deal en masse verwerpt.”