Internationale dag van de mensenrechten

Vandaag, 10 december, is het de internationale dag van de mensenrechten. Het is erg belangrijk dat we stilstaan bij mensenrechten, omdat deze op veel plekken ter wereld nog steeds niet als vanzelfsprekend worden gezien.

Mensenrechtenschendingen is niet alleen iets van verre landen. Ook aan de grens van de EU worden fundamentele mensenrechten geschonden. In het gebied tussen Polen en Belarus worden vluchtelingen tegengehouden, mishandeld en opgejaagd, en zelfs met harde hand van Europees grondgebied verwijderd.

Het gaat hier om serieuze schendingen van internationale mensenrechten omdat mensen die uit hun land vluchten voor oorlog, geweld of vervolging, het recht hebben op bescherming volgens artikel 14 van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens. Ook is het tegenhouden van vluchtelingen aan de grenzen van Europa in strijd met het internationaal en Europees asielrecht.

“Als het mensenrecht om asiel te mogen vragen niet meer veilig is in de EU, dan beschadigt dit de kern van onze Europese waarden”, zegt Tineke Strik, Europarlementariër voor GroenLinks.

Vluchtelingen verwikkeld in politieke strijd

Aan de grenzen zien we het resultaat van een EU die niet staat voor haar kernwaarden en voor de mensenrechten. Kwetsbare vluchtelingen worden slachtoffer van een machtsspel tussen Polen en Belarus. Belarus stuurt namelijk bewust vluchtelingen door naar Polen, en Polen weigert deze vluchtelingen op te nemen waardoor vluchtelingen in een niemandsland tussen beide grenzen stranden, vaak in mensonterende omstandigheden.

Door toenemende mensenrechtenschendingen in Belarus land heeft de EU sancties ingesteld. Belarus misbruikt nu vluchtelingen “uit wraak tegen het Westen. Het doel is de EU te destabiliseren én de aandacht af te leiden van hun gewelddadige onderdrukking van de oppositie in Belarus zelf”, stelt GroenLinks Tweede Kamerlid Tom van der Lee.

Europese Commissie kondigt noodwetgeving aan

Afgelopen week werd bekend dat de Europese Commissie een noodwetgeving had gepresenteerd als reactie op de crisis, waarmee het vrijwel onmogelijk wordt voor asielzoekers om asiel aan te vragen in Polen, Litouwen of Letland.

Het lijkt erop dat de Commissie accepteert dat vluchtelingen teruggestuurd worden bij de Europese grenzen, in plaats dat het de mensenrechten en het asielrecht waarborgt. Vluchtelingen die teruggaan naar Belarus, kunnen hier ook geen asiel krijgen omdat ze niet toegelaten worden door het land.

Vluchtelingen beschermen

GroenLinks vindt dat de EU verantwoordelijkheid moet nemen, en moet garanderen dat vluchtelingen de bescherming krijgen waar zij recht op hebben. Er moet onmiddellijk gestopt worden met gewelddadige pushbacks van vluchtelingen aan de grenzen van de EU, en een zorgvuldige en snelle asielprocedure moet worden gegarandeerd.

“We hebben de verantwoordelijkheid bescherming te bieden aan mensen die vluchten voor oorlog, geweld en vervolging. In plaats van grenzen te sluiten en muren te bouwen, moeten we samen werken aan een fatsoenlijke, menswaardige behandeling voor asielzoekers”, zegt Tweede Kamerlid Suzanne Kröger.

Als EU hebben we de plicht om vluchtelingen te beschermen en om niet te zwichten voor landen die consequent mensenrechten schenden en zelfs vluchtelingen gebruiken om politieke druk uit te oefenen.

Toon je solidariteit met Groen Licht!

De actie Groen Licht is een samenwerking van tientallen organisaties. We willen samen aandacht vragen voor deze situatie en laten zien dat er wél solidariteit en draagvlak is in Europa voor een humaan vluchtelingenbeleid. Daarom willen wij met zoveel mogelijk mensen vandaag op 10 december woningen of gebouwen groen te laten kleuren, door een groen lampje bij het raam te zetten, naar het voorbeeld van bewoners in de grensregio van Polen. Hier hangen mensen een groen licht aan hun huis als teken dat migranten in nood daar terecht kunnen.

Geen groen licht in huis? Bekijk hier hoe je zelf een groen licht maakt!

Doe jij ook mee?