Het is Europarlementariër Bas Eickhout opnieuw gelukt om een voorstel van de Europese Commissie over hormoonverstorende stoffen terug naar de tekentafel te sturen. Deze stoffen, die ons lichamelijk hormonaal stelsel aantasten, kunnen zitten in tandpasta, make-up, voedselverpakkingen of onkruidverdelger.

Eickhout vindt het wel teleurstellend dat het al bijna acht jaar duurt om überhaupt tot regels te komen. “Voor de Europese Commissie staan de belangen van de chemische industrie duidelijk boven die van onze volksgezondheid.” Eickhout verbaast zich over de bochten waarin de Europese Commissie zich wringt om ervoor te zorgen dat wetenschappelijke criteria zo min mogelijk impact hebben.

Wetenschappelijke criteria

In 2009 besloten het Europees Parlement en de EU-landen dat pesticiden geen hormoonverstorende werking mogen hebben. De Europese Commissie kreeg de opdracht om met wetenschappelijke criteria te komen aan de hand waarvan wettelijk bepaald kan worden wat een hormoonverstorende stof is, en wat niet.

“De chemische industrie begreep dat zulke criteria grote gevolgen kunnen hebben”, legt Eickhout uit. Hormoonverstorende stoffen zitten niet alleen in pesticiden, maar kan overal inzitten: van plastic tot zonnebrandcrème.

“De industriële lobby draait op volle toeren en heeft nu al jaren vat op de Europese Commissie.”

Jaren van uitstel volgden. Er moest zelfs een rechtszaak van de EU-landen en het Europees Parlement aan te pas komen, voordat de Europese Commissie met een eerste voorstel kwam. Vervolgens werden de criteria zo opgesteld dat alle hormoonverstorende stoffen vrijuit gingen. Het Europees Parlement wees het voorstel af.

Eickhout: “In het laatste voorstel zijn de criteria eindelijk beter, maar komt de Europese Commissie met allerlei uitzonderingen wanneer de criteria niet gelden. Dat mag echter helemaal niet volgens de wet.” De Europese Commissie moet met wetenschappelijke criteria komen, vervolgens is het aan de EU-landen en het Europees Parlement om de uitzonderingen te bepalen.

“Industriële belangen gaan nu zelfs boven de wet. Gelukkig heeft de milieucommissie van het Europees Parlement daar een stokje voor gestoken”, aldus Eickhout.

Volgende week stemt het voltallige Europese Parlement over het bezwaar van Eickhout.