Het WOB-verzoek van Eickhout om 'geheime' dieselgate-documenten boven tafel te krijgen

Eickhout dient WOB-verzoek in om 'geheime' dieselgate-documenten boven tafel te krijgen

“Het begint erop te lijken dat het instellen van de Europese parlementaire enquête ervoor zorgt dat er minder informatie beschikbaar is in plaats van meer.” GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout dient daarom als privé-persoon een WOB-verzoek in om documenten die essentieel zijn voor de commissie die onderzoek doet naar dieselgate, boven tafel te krijgen.

“Voor allerlei documenten worden wij, leden van de enquêtecommissie, naar een leeskamer verwezen waar we geheimhoudingsplicht hebben over wat we daar mogen inzien.” Het stoort Eickhout dat zelfs de notulen van de vergadering tussen lidstaten waarin de politieke besluiten zijn genomen over de maximale uitstootnormen onder de hoogste geheimhouding vallen.

Eickhout: “Zo kun je je werk als parlementariër niet doen.Wij onderzoeken hoe het mogelijk is dat deze besluiten zijn genomen, maar moeten een geheimhoudingsverklaring ondertekenen als we de notulen tussen het overleg van de lidstaten waar dit soort besluiten zijn genomen, willen inzien.”

“Zo kun je je werk als parlementariër niet doen.”

Met het WOB-verzoek hoopt Eickhout de gewenste documenten openbaar te krijgen. "De Europese Commissie doet er kennelijk alles aan om de enquêtecommissie in haar werk te bemoeilijken, maar een WOB-verzoek kunnen ze niet naast zich neerleggen. Ik hoop dat ik als privé-persoon de parlementaire enquêtecommissie nu van dienst kan zijn."