De Europese Unie en Canada leggen de laatste hand aan vrijhandelsverdrag CETA. Het omvat een afspraak over bescherming van investeringen: multinationals met een vestiging in Canada kunnen, buiten de rechter om, een schadevergoeding eisen als zij menen dat nieuwe EU-wetten hun winsten op investeringen aantasten. Dat holt de democratie uit, waarschuwt GroenLinks-Europalijsttrekker Bas Eickhout. Hij roept zijn collega-lijsttrekkers op om klare wijn te schenken: zeggen zij de kiezers toe om tegen een CETA mét investeringsarbitrage te stemmen?

"Investeringsarbitrage wordt steeds vaker misbruikt door multinationals om nieuwe wetten over milieu en volksgezondheid aan te vechten", stelt Eickhout. "Als de EU zulke afspraken opneemt in het verdrag met Canada, zullen de Verenigde Staten erop staan dat ze ook in het komende vrijhandelsverdrag tussen de EU en de VS komen te staan.” Europarlementariërs die kritisch zijn over investeringsafspraken met de VS hebben geen poot meer om op te staan als zij CETA wél accepteren. “En de raadpleging van het publiek over de wenselijkheid van investeringsarbitrage, die eurocommissaris Karel de Gucht in maart lanceerde, wordt een wassen neus."

Verbod op schaliegas aangevochten?

Europese overheden die een verbod op schaliegasboringen afkondigen, zouden tegen een schadeclaim van gasbedrijven met een Canadese vestiging kunnen oplopen, vreest Eickhout. Zo eist de Zweedse energiegigant Vattenfall op grond van een bestaande afspraak over investeringsarbitrage 3,7 miljard euro schadevergoeding van de Duitse regering vanwege haar besluit om kernenergie uit te faseren. De dreiging van dit soort schadeclaims kan overheden ervan weerhouden om nieuwe wetten aan te nemen voor mens, dier en milieu. Zo zet de Europese Unie, die zich kan prijzen met een relatief hoog niveau van bescherming van milieu en volksgezondheid, haar waarden in de uitverkoop.

De Nederlandse minister Ploumen steunt het verdrag. Eickhout: "Daarom roep ik mijn collega-lijsttrekkers op om een duidelijk signaal te geven aan De Gucht en de handelsministers: een handelsverdrag mét investeringsarbitrage zal sneuvelen in het Europees Parlement."

Vraag de lijsttrekkers van andere partijen om een reactie.