Het Europees Parlement stemde woensdag in met voorstellen van Europarlementariër Bas Eickhout om de CO2-uitstoot van vrachtwagens aanzienlijk terug te brengen. Eickhout slaagde erin om de eisen voor vrachtwagens verder aan te scherpen, ondanks zware tegenstand van de conservatieve partijen in het Europarlement.

In de voorstellen van Eickhout staat dat vrachtwagens in 2025 20 procent minder CO2 moeten uitstoten. Vanaf 2030 moet dat verder zijn teruggebracht tot 35 procent. Hiermee scherpt Eickhout het eerder Commissievoorstel verder aan.

Zonder uitstoot

Fabrikanten moeten ook investeren in schonere vrachtwagens. Vanaf 2025 moet vijf procent van de nieuwe vrachtwagens bestaan uit voertuigen met een lage uitstoot of liefst zonder uitstoot, bijvoorbeeld elektrisch of met op waterstof.

Een groter aanbod van schonere voertuigen zal een gunstig effect hebben op de aanschafprijs, verwacht Eickhout. “Dat maakt het voor bedrijven aantrekkelijker schonere vrachtwagens te kopen.” De CO2-uitstoot van vrachtwagens moet uiterlijk in 2050 op nul zitten.

Parijs

Het terugdringen van CO2-uitstoot van vrachtwagens is hard nodig om ook maar een beetje in de buurt te komen van de doelen uit het Parijsakkoord. “Het is tijd voor de Europese Unie om in te zetten op schone vrachtwagens. Landen als de VS, China, Canada en Japan lopen niet alleen ver voor op ons met de aanpak van CO2-uitstoot. Ze zijn ook verder in het produceren van schonere voertuigen. We laten als Europa kansen liggen als we zelf geen stappen zetten richting duurzame alternatieven voor de transportsector”, aldus Eickhout.

De CO2-uitstoot van zware bedrijfsvoertuigen, zoals vrachtwagens, bussen en touringcars, telt voor ongeveer zes procent van de totale CO2-uitstoot in de Europese Unie en maar liefst 25 procent van het wegvervoer binnen Europa. 

Het is nu aan de Raad van Europese ministers om een standpunt op dit dossier in te nemen, daarna gaan ze om de tafel om samen met het Europees Parlement tot een akkoord te komen.