Europarlementariër voor GroenLinks, Kim van Sparrentak: “We zien de laatste jaren steeds meer effecten van de verspreiding van desinformatie: rond de invasie van Oekraïne, debatten over Corona of het klimaat, soms met bedreigingen van publieke personen tot gevolg. Hoog tijd om dit aan te pakken.” Met de gedragscode geeft de Commissie gehoor aan een eerdere oproep van Van Sparrentak, mede-ondertekend door 40 collega Europarlementariërs van de Europese Groenen, liberalen, sociaaldemocraten en christendemocraten, om de verspreiding van misinformatie tegen te gaan. Toch had GroenLinks in plaats van een vrijwillige gedragscode liever sterke regels gezien die te handhaven zijn.

In haar oproep stelde Van Sparrentak voor om vaak verspreide berichten te factchecken, de verspreiding van desinformatie in kaart te brengen en te delen met NGO’s en onderzoekers.  Ook wil GroenLinks maatregelen om verspreiders van desinformatie online op platforms als Youtube en Spotify niet langer financieel te belonen met onder andere reclame-inkomsten vanuit social mediaplatforms. Daarnaast riep van Sparrentak op om polariserende aanbevelingsalgoritmen gebaseerd op personalisering, clicks en interactie standaard uit te zetten, met chronologische volgorde als nieuwe standaard.

Helaas  schiet de gedragscode tekort op regels over  algoritmen van sociale media. De code laat het aan banden leggen van algoritmes, zodat desinformatie niet wordt verspreid, vooral in handen van de platforms, in plaats van daar duidelijk paal en perk te stellen.

Van Sparrentak: “We weten al heel lang dat algoritmen van sociale media juist actief desinformatie voorschotelen bij de mensen die daar kwetsbaar voor zijn. Online platforms profiteren hier financieel enorm van. Maar dit systeem polariseert onze maatschappij en is daarmee een regelrechte bedreiging voor onze democratie. Dit kunnen we niet aan platforms zelf overlaten. Hier moet de politiek ingrijpen.”

De ondertekenaars beloven zich aan de gedragscode te houden. Voor de allergrootste platforms wordt de gedragscode een onderdeel van de Digital Services Act.