De EU-hervestigingsverordening stimuleert EU-landen via financiering om vluchtelingen uit te nodigen die elders in schrijnende omstandigheden verblijven. Door middel van extra financiering worden landen verleid om juist ook de meest kwetsbare vluchtelingen uit te nodigen. Strik was onderhandelaar namens de Europese Groenen op dit dossier: “Dit is het enige instrument waarmee vluchtelingen veilig en legaal naar Europa kunnen reizen. Daarom is dit zo cruciaal. Hiermee voorkomen we dat mensen die bescherming nodig hebben, de noodzaak voelen hun leven te riskeren en de gevaarlijke oversteek te wagen.Ik hoop dat de nieuwe verordening ertoe zal leiden dat EU-landen hun hervestigingsplaatsen flink opschroeven.”

Afgelopen zomer spraken het Europees Parlement en de Raad van de EU een stappenplan af waarmee het gehele asiel- en migratiepact moet worden aangenomen, voor de volgende Europese verkiezingen. Zo werd afgesproken dat de vergevorderde onderhandelingen over een aantal regelgevingsvoorstellen  nu echt zouden worden afgerond. De hervestigingsverordening was daar één van, maar ook over de herziene opvangrichtlijn is vandaag een akkoord gekomen. Dit regelt hetgeen waar asielzoekers recht op hebben bij hun opvang, zoals menswaardige opvangomstandigheden, toegang tot gezondheidszorg en toegang tot taallessen en de arbeidsmarkt.

Hoewel Strik blij is dat er politieke voortgang wordt geboekt op de asiel- en migratiedossiers, benadrukt zij dat het Pact een geheel is dat niet uit elkaar getrokken mag worden.“Het Europese asiel- en migratiesysteem moet als geheel hervormd worden. We kunnen de nieuwe regels daarom pas echt aannemen, als we ook over de andere elementen – zoals de screeningprocedure aan buitengrenzen, een aparte regeling voor crisissituaties en hardere afspraken over onderlinge solidariteit - overeenstemming hebben bereikt."