Een meerderheid van de milieucommissie van het Europees Parlement stemde deze week in met een plan van de Europese Commissie om 75% van de Europese bedrijven gratis emissierechten te geven om hun concurrentiepositie in het buitenland te beschermen. Dit tot grote teleurstelling van GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout.

"Telkens weer mist de Europese Commissie de kans om ambitieus werk te maken van onze nieuwe groene economie. In het Europarlement wordt met name door de christendemocraten consequent gekozen voor het industriële belang op korte termijn en niet voor de innoverende industrie. Deze schaamteloze belangenbehartiging maakt ons eigen klimaatbeleid steeds ongeloofwaardiger."

"Nu is de kans groot dat ook na 2013 de prijs van emissierechten laag zal blijven en er wederom geen impulsen zullen zijn voor groene, slimme en innovatieve productiemethoden. Hiermee wordt wederom de hand boven het hoofd van de industrie gehouden. En dat terwijl we juist hadden afgesproken dat veilen van emissierechten standaard zou moeten zijn", aldus Eickhout.

Juist in aanloop naar de Kopenhagen is dit een ongelukkige timing. De Europese Unie geeft hiermee vlak voor de klimaattop het signaal dat het niet harder wil werken voor een ambitieus internationaal klimaatakkoord. De lange lijst van sectoren die vrijstelling van veiling krijgt, is er namelijk op gebaseerd dat er geen klimaatakkoord komt in Kopenhagen. Bij een eventueel akkoord in Kopenhagen zal de lijst worden herzien, maar het is volstrekt onduidelijk of dit kan worden afgerond voor 2013.