De nieuwe regels moeten ervoor zorgen dat in Europa tot 4 miljoen platformwerkers in aanmerking komen voor een contract met recht op minimumloon, ziekteverlof en vakantiedagen. Rechten die zij nu nog niet hebben. Met deze stemming zorgt het Europees Parlement ervoor dat het ‘rechtsvermoeden van werknemerschap’ ook effectief ingezet kan worden om schijnzelfstandigheid aan te pakken. Van Sparrentak: “We zorgen ervoor dat de bewijslast écht omgekeerd wordt en dat platforms moeten bewijzen dat wie voor hen werkt een zelfstandig ondernemer is. We gaan weer naar de feiten kijken, in plaats van het woord van het platform tegenover de platformwerker.”

Met deze regels wordt het bewust overtreden van arbeidsregels door bedrijven als Uber niet langer beloond. “Zo zorgen we voor eerlijke concurrentie met platforms die hun mensen wél in dienst nemen. Uiteraard kunnen echte zelfstandig ondernemers via platforms nog steeds klanten werven. De nieuwe regels zorgen ervoor dat ze hun vrijheid behouden ten opzichte van het platform”, aldus Van Sparrentak.

Bij platformwerk bepaalt een algoritme wat iemand verdient en welke ritten of taken diegene krijgt. Van Sparrentak is blij dat een groot deel van haar voorstellen voor eerlijke en transparante algoritmen het gehaald hebben: “Deze regels zijn revolutionair voor de toekomst van werk. Mensen mogen nooit met lege handen staan tegenover een algoritme. En we stoppen de willekeur, continue surveillance en hoge werkdruk die daarbij komen kijken.”

Met de stemming in de Commissie Werkgelegenheid en Sociale Zaken is een belangrijke horde genomen om te komen tot een positie van het Europees Parlement. Sommige rechtse partijen willen het nog tot een plenaire stemming laten komen, om daarin een aantal voorstellen af te zwakken. Naar verwachting kunnen de onderhandelingen met de EU-landen over de definitieve wetgeving in het voorjaar beginnen.