Als de nieuwe wet van kracht wordt, moeten Europese bedrijven kunnen bewijzen dat hun productieketens geen ontbossing in de hand werken. Gebeurt dat wel, dan zijn bedrijven verplicht hiertegen op te treden. Voor een aantal sectoren heeft dit grote gevolgen, zoals: soja, koffie, cacao, vlees en palmolie. Eickhout: “Dit zijn natuurlijk belangrijke producten die tot ontbossing leiden, maar niet de enige. We hebben daarom nog producten als maïs en rubber weten toe te voegen. Helaas hebben we de wetgeving nu niet kunnen verbreden naar andere belangrijke natuurgebieden, zoals savannes en moerassen. Waarmee het risico bestaat dat het probleem zich deels verplaatst. Wel vragen we de Commissie hier bij de herziening te kijken of dit mogelijk is.”

De belangrijkste discussie in het Europarlement was of de wetgeving ook toegepast moet worden op financiële instellingen. GroenLinks heeft zich hier sterk voor gemaakt. Eickhout: “Wij zeggen: richt je niet alleen op de producenten, maar ook op het kapitaal, die deze destructie van de biodiversiteit mogelijk maakt. Als we dat niet doen, blijft een groot deel van de oorzaak blijft onaangeroerd. De Christendemocraten wilde dit uit het voorstel stemmen, maar dat is niet gelukt. Dat het parlement dit nu steunt is echt een progressieve overwinning. We kunnen blij zijn met dit voorstel.”

De EU-landen stemde al eerder voor het voorstel van de Commissie, onderhandelingen volgen tussen het Europees Parlement en de EU-landen volgen dit najaar.