Het Europees Parlement nam dinsdag met ruime meerderheid een voorstel aan om megatrucks voorlopig niet grensoverschrijdend te laten rijden. Een goede zaak voor de veiligheid op de Europese wegen aldus Europarlementariër Bas Eickhout. De grote, extra lange vrachtwagens mogen nu alleen in Nederland en Vlaanderen de weg op.

Eickhout is moet het resultaat een winstpunt, al hadden de veiligheids- en milieunormen voor hem nog wel iets verder mogen gaan: “Hoewel we het betreuren dat Nederland nog steeds inzet op deze megatrucks, zijn we zeer tevreden met deze uitkomst. Het Europees Parlement heeft zich duidelijk uitgesproken tegen het voorstel van de Europese Commissie. Vooral op vlak van veiligheid is dit een goede zaak.”

De herziening van Europese regelgeving voor 'gewichten en afmetingen voor bepaalde motorvoertuigen' door de Europese Commissie zag Eickhout als een poging om grensoverschrijdend verkeer van megatrucks door het Europarlement te loodsen. Nu blijkt dat zowel Europarlement als van de Europese transportministers dat niet zien zitten.

De argumentatie van de voorstanders van megatrucks dat ze tot minder vervuiling leiden doet Eickhout af als onzin: "Europese studies hebben al meermaals aangetoond dat dergelijke vrachtwagens ten koste gaan van het spoorverkeer en van de binnenvaart.” De milieuwinst die wordt gemaakt door twee kortere vrachtwagens te vervangen door een langere wordt hiermee teniet gedaan. “Echte milieuwinst komt er pas wanneer we werken aan een modal shift, de overgang van wegvervoer naar vervoer over spoor en water. Dat levert pas echte milieuvoordelen op.”