Consumentenrecht

Het recht op reparatie moet volgens het Europarlement worden vastgelegd in het consumentenrecht. Hiervoor moeten informatie en handleidingen voor reparatie en onderhoud gratis beschikbaar worden. Bovendien moeten reserveonderdelen voor lange tijd te verkrijgen zijn, binnen een redelijke termijn geleverd worden en voor een redelijke prijs te verkrijgen zijn. 

Het Europees Parlement wil een alomvattend milieulabel bij producten verplicht maken. Van Sparrentak: “Als je naast energieverbruik, ook weet hoe lang een product meegaat en of het gemakkelijk te repareren is, wordt een duurzame keuze veel eenvoudiger. Zo maken we het ook makkelijker voor bedrijven die duurzame producten op de markt brengen en nu moeten opboksen tegen greenwashing van andere producten.”

Oneerlijke handelspraktijken

Er moet ook actie komen om geplande veroudering tegen te gaan door deze praktijk toe te voegen aan de lijst van oneerlijke handelspraktijken. Nu worden producten vaak zo ontworpen dat ze snel stuk gaan en moeilijk te repareren zijn. Hiervoor moeten software-updates in twee categorieën worden gescheiden: essentiële updates voor het oplossen van fouten en updates voor het verbeteren van functies. Van Sparrentak: “Het is nu zo dat mensen perfect werkende telefoons of tablets weggooien, omdat ze er geen updates meer voor ontvangen en dus onbruikbaar worden. Dit is natuurlijk te gek voor woorden: het zorgt uitsluitend voor meer elektronisch afval en dwingt mensen om nieuwe producten aan te schaffen.”

Vorige week kwam de Europese Commissie naar buiten met een nieuwe Consumentenagenda waarin ze aankondigde werk te maken van het recht op reparatie en betere informatie voor consumenten. De concrete voorstellen van het Europarlement moeten hier nog in verwerkt worden. In 2021 volgen concrete wetsvoorstellen.