Vrij internet

Van Sparrentak: “Deze wet is een grote stap richting een vrij, veilig en democratischer internet. Nu nog vormen verschillende internetplatforms een regelrecht gevaar voor onze democratie met hun alleenheerschappij over onze online publieke ruimte. Daarbij maken ze winst met polariserende algoritmen en manipulatieve verdienmodellen, waarvan we weten dat ze systematisch desinformatie promoten. Deze wet legt dit vergaand aan banden.

Een grote stap is dat het voorstel van GroenLinks is overgenomen om de grootste platforms te laten meebetalen aan hun eigen toezicht, net als in bankentoezicht. Van Sparrentak: “Aan sterke regels heb je weinig zonder streng toezicht. Grote techbedrijven maken miljardenwinsten en hebben meer geld dan sommige landen. Tegenover deze extreem grote bedrijven moet je een sterke toezichthouder stellen.”

Meldprocedures

Ook komen er op initiatief van GroenLinks fatsoenlijke meldprocedures en een onafhankelijke klachtencommissie: zo sta je niet meer met lege handen tegenover een platform als je online haat wil laten verwijderen, of als je bericht juist onterecht offline gehaald is. Dit verkleint de willekeurige macht van platforms over onze vrijheid van meningsuiting.

Het voorstel van de Europese Groenen voor transparantie over de aanbevelingsalgoritmen staat ook in het akkoord. Platforms moeten voortaan transparant zijn over waarom iemand bepaalde berichten te zien krijgt, hoe de algoritmen beïnvloed worden en wat voor effecten dit heeft. Ook moeten mensen gepersonaliseerde aanbevelingen makkelijk uit kunnen uitzetten. Nog liever had Van Sparrentak gezien dat berichten op sociale media standaard op chronologische volgorde verschijnen, in plaats van op gepersonaliseerde wijze.

Fundamenteel ingrijpen

Van Sparrentak: “Met dit akkoord zorgen we er echt voor dat het internet ons weer meer bij elkaar brengt, in plaats van uit elkaar drijft. Maar om de macht over ons internet uit handen van grote techbedrijven te halen en weer terug te leggen in handen van mensen moeten we nog fundamenteler ingrijpen. Zo moeten we een einde maken aan schadelijke en polariserende verdienmodellen met een totaalverbod op het online volgen van mensen en een einde aan polariserende algoritmen gebaseerd op kwetsbaarheden van mensen.”