Europarlementariër Bas Eickhout: “Het wereldwijde bedrijfsleven dwingen tot respect voor mens en milieu: dat is de leidersrol die ik van de EU verwacht. Jarenlang pappen en nathouden met vrijwillige private initiatieven heeft te weinig effect gehad. Bedrijven die toegang willen tot de Europese markt moeten zorgen dat hun producten vrij zijn van misstanden als kinderarbeid, vervuiling of corruptie.”

Het wetsvoorstel omvat alle economische sectoren. Eerder kwam er op initiatief van GroenLinks al specifieke wetgeving over de import van conflictmineralen. In sommige EU-landen zijn er al nationale wetten of plannen voor verplicht maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het Europees Parlement wil nu ambitieuze en algemeen geldende regels voor de hele EU-markt.

Nu het Europees Parlement zijn eisen op tafel heeft gelegd voor eerlijke productieketens, moet de Europese Commissie deze verder uitwerken in een formeel wetsvoorstel dat door de nationale regeringen en het Europees Parlement moet worden goedgekeurd. “Het is daarbij zaak dat de ambitie van bindende regels en passende sancties bij gebrek aan naleving overeind blijft, zelfs als de heftige bedrijfslobby aanklopt”, besluit Eickhout.