Het Europarlement heeft dinsdag een eerste stap gezet richting een verbod op het gebruik van zware stookolie in de wateren rondom de Noordpool. Europarlementariër Bas Eickhout is verheugd het het resultaat. “Een duidelijk signaal aan de Europese Commissie en de EU-landen, inclusief Nederland. Het is tijd om een verbod internationaal af te gaan dwingen.”

Het Noordpoolijs smelt in rap tempo door klimaatverandering. Daardoor ontstaan nieuwe vaarwegen en wordt het mogelijk om er grondstoffen te winnen. Deze nieuwe situatie vraagt om strikte regelgeving. Het Noordpoolgebied is een enorm kwetsbaar ecosysteem waar onherstelbare schade snel veroorzaakt is.

“Zware stookolie is de ergste troep die je kunt verbranden in een schip,” stelt Eickhout. “Doordat het zo goedkoop is, is het echter de meest gebruikte brandstof in de zeescheepvaart. De EU heeft regelgeving die het gebruik ervan aan banden legt. Maar in het overgrote deel van de landen en internationale wateren, is dat niet het geval.”

Volgens Eickhout zou zware stookolie overal verboden moeten worden, maar is gebruik in het Noordpoolgebied extra schadelijk: Door het roet die bij de verbranding vrijkomt, wordt het ijs donkerder en smelt het sneller.

Gigantische gevolgen bij schipbreuk

Bij schipbreuk is de kans op een olieramp extra groot door de barre omstandigheden in het gebied. De gevolgen van een dergelijke ramp zijn gigantisch. Deze zeer vervuilende olie is daar onmogelijk op te ruimen, en herstel van het ecosysteem gaat door de lage temperatuur erg langzaam.

“De stemming van vandaag is een duidelijk signaal naar de Europese Commissie, dat een verbod op zware stookolie niet opnam in hun Arctic Strategy uit 2016.” Nog belangrijker is echter dat deze kwestie opgepikt wordt door de lidstaten, stelt Eickhout. “Want het zijn de lidstaten die het verbod via de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) van de VN kunnen afdwingen. Ik roep de Nederlandse regering dan ook op om snel dit standpunt over te nemen.”