De vandaag vastgestelde normen voor CO2-uitstoot van bestelwagens schieten zwaar tekort. GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout is teleurgesteld dat Europa weer een knieval maakt voor de Duitse auto-industrie: “De Duitse autolobby is er weer in geslaagd om het oorspronkelijke voorstel af te zwakken. Daardoor verspeelt Europa een mogelijkheid om de CO2-uitstoot van bedrijfsauto's aan te pakken.”

Liberalen en conservatieven zwakken norm af

De Europese Commissie stelde voor bestelwagens een uitstootnorm voor van 135 gram CO2 per gereden kilometer voor. Die norm werd door een meerderheid van liberalen en conservatieven afgezwakt naar 140 gram en is na aandringen van lidstaten verder opgerekt naar 147 gram CO2 per kilometer. De Groenen in het Europees Parlement stemden daarom tegen het akkoord. Eickhout: “Het beperken van de uitstoot van bestelwagens is niet alleen verstandig om de klimaatcrisis tegen te gaan, het midden- en kleinbedrijf profiteert er ook van door lagere brandstofkosten.”

Besparing van tweeduizend euro per auto van de baan

Europa is wereldwijd de grootste producent van bestelwagens. Een strenge Europese uitstootnorm zou daarom een groot effect hebben op het wereldwijd terugdringen van de uitstoot van CO2. Eickhout: “Technisch is er heel veel mogelijk, maar Europa kiest nog te vaak om grote vervuilers de hand boven het hoofd te houden. Dit gaat ten koste van ons klimaat en de portemonnee van de autogebruikers.” Het oorspronkelijke voorstel zou zo'n tweeduizend euro per auto aan brandstof kunnen besparen en zou leiden tot veertien miljoen ton minder uitstoot in 2020.

Zuid-Korea volgt Europa

Donderdag stemt het Europees Parlement over een vrijhandelsakkoord met Zuid-Korea. Ook daar zal Europa waarschijnlijk zwakke knieën tonen als het gaan om uitstootnormen voor auto's. Onder druk van de Duitse automakers verlaagde Zuid-Korea haar eigen CO2-eisen voor grote auto´s. Eickhout: “Europa zou als voorbeeld moeten dienen voor de rest van de wereld wat betreft haar ambitieuze klimaatbeleid. Maar in plaats daarvan wordt Europa een exportland van klimaatonvriendelijk beleid en vervuilende auto´s.”