GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout vindt het een gemiste kans dat de Europese Commissie niet kiest voor een belasting op financiële transacties, maar voor een belasting op de winsten van financiële instellingen zoals banken en verzekeraars. De Europese Commissie presenteerde donderdag haar visie op het belasten van financiële markten.

Commissie durft niet

Een belasting op de winsten van banken is nog helemaal niet uitgewerkt en kan absoluut geen alternatief zijn voor een heffing op financiële transacties, stelt Eickhout. “De Commissie durft zo'n heffing niet aan en wil wachten op de moeizame besluitvorming hierover in de G20.” En dat is jammer want een transactieheffing op Europees niveau zou al een substantiële rechtvaardige bijdrage betekenen aan het oplossen van problemen met de publieke financiën en de efficiëntie van financiële markten. “Het is puur de politieke wil die ontbreekt.”

De Groene fractie in het Europees Parlement presenteerde al eerder een uitgewerkt voorstel dat aantoonde dat Europa koploper kan zijn in het invoeren van een kleine heffing op financiële transacties zonder bang te hoeven zijn om haar concurrentiepositie te verliezen.

FAT

De zogenaamde financiële activiteitentax (FAT) waar de Europese Commissie voor gekozen heeft, zorgt er wel voor dat banken meer gaan bijdragen aan de publieke sector. "Dat is een goede zaak", stelt Eickhout, "maar dit pakt maar een deel van de problemen aan. Een transactieheffing met hogere tarieven voor risicovolle financiële producten zou pas echt de speculatie ontmoedigen die medeoorzaak is van de huidige crisis".

Bovendien is het nog onduidelijk hoe de FAT wordt uitgewerkt en waar de opbrengst van deze nieuwe belastingen naartoe gaat. Eickhout: "Het zou goed zijn opbrengsten niet direct terugvloeien naar de nationale begrotingen, maar via een Europees bankenfonds garantie kunnen bieden wanneer een nieuwe crisis dreigt".