GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout voelt dinsdagavond de Europese Commissie aan te tand over de Hongaarse slibramp: “Schieten de Europese regels tekort? Is er sprake van corruptie? Kunnen we meer van dit soort rampen in Europa verwachten? Ik wil uitleg van de Europese Commissie”, stelt Eickhout. Begin van deze maand brak in Hongarije de dam van een reservoir van een aluminiumfabriek, waarna een enorme stroom met bijtend slib meerdere dorpen overspoelde, een van de grootste door mensen veroorzaakte milieurampen in Europese Unie.

De stroom met bijtend slib gutste door dorpen, doodde negen mensen en verwondde meer dan honderdvijftig mensen. Een miljoen kuub rode modder stroomde de rivier Marcal in, wat leidde tot het uitsterven van alle vissen daar.

Niet giftig?

Eickhout: “Ik vraag mij af hoe het mogelijk is dat het afval van deze fabriek niet als giftig is aangemerkt en daardoor niet met strengere regels te maken had. Hoe leg je aan slachtoffers en nabestaanden uit dat de modder volgens Europa niet giftig is?” Eickhout wilt dat de Europese Commissie snel van start gaat met haar onderzoek en uitzoekt of Hongarije zich aan de Europese regels heeft gehouden en waar deze regels tekort schieten. Ook wil hij weten of en waar er meer van zulke gevaarlijke plekken zijn in de Europese Unie.

Pas in 2010 strengere eisen

Een tweede ondersteuningsmuur voor een reservoir met gevaarlijke stoffen is al standaardpraktijk in andere delen van de wereld. Maar in de Europese Unie is deze extra muur gek genoeg tot 2012 niet verplicht voor mijnafval. “Echter, het lijkt erop dat vooralsnog deze fabriek nog niet een begin gemaakt had om aan de regels van 2012 te voldoen”, stelt Eickhout. “Ik vrees dat in meer landen dit het geval is. Daarom wil ik een inventarisatie van de mate waarin fabrieken voldoen aan de regels voor 20102.”

Eerder lek

Een foto gemaakt in juni van dit jaar, laat zien dat er toen al slib uit de opslagplaats lekte. Dat roept de vraag op of de inspectie van de fabriek door de Hongaarse toezichthouders wel goed is uitgevoerd. “Of hier nu sprake is van corruptie, van gaten in regelgeving of van allebei: de onderste steen moet boven komen”, aldus Eickhout.

Videoconferentie

Eerder op de avond spraken Groene Europarlementariërs in een videoconferentie met Javor Benedek, voorzitter van de Hongaarse parlementaire commissie voor duurzame ontwikkeling en lid van Groene zusterpartij LMP.