Eurocommissaris Elżbieta Bieńkowska start een inbreukprocedure tegen verschillende EU-lidstaten omdat ze in dieselgate laakbaar hebben gehandeld. “Een zware, maar zeker terechte stap”, constateert Europarlementariër Bas Eickhout. “Lidstaten lappen Europese afspraken aan hun laars, ten koste van onze gezondheid. Onacceptabel.”

De Europese Commissie concludeert dat Duitsland, Tsjechië, Griekenland, Litouwen, Luxemburg, Spanje en Groot-Brittannië de EU-wetgeving met bijbehorende sancties niet voldoende omzetten en weigerden om auto’s waarmee aantoonbaar gesjoemeld was, van de markt te halen.

Eickhout: “Lidstaten waren veel te laks en hielden zo hun nationale autoindustrie de hand boven het hoofd.”

Daarnaast krijgen Duitsland en Groot-Brittannië een tik op de vingers omdat ze informatie uit hun eigen nationale onderzoeken achterhouden, terwijl de Europese Commissie daar nadrukkelijk om vroeg. Eickhout: “Goed dat de Europese Commissie niet met zich laat sollen, maar er zijn nog genoeg Europese landen die er niet happig op zijn om hun onderzoeksresultaten te delen, waaronder Frankrijk en Italië.”

Eickhout is een van de initiatiefnemers van de Europese parlementaire enquête naar dieselgate. “Ons onderzoek in de enquêtecommissie droeg er zeker toe bij dat de Europese Commissie nu actie onderneemt. Al bleek uit datzelfde onderzoek al dat de Commissie al veel eerder had kunnen optreden. Min of meer erkennen ze nu ook hun eigen fouten.”