“De parlementscommissie voor interne handel en consumentenzaken heeft het wetsvoorstel voor Europese typegoedkeuring voor automodellen iets aangescherpt, maar het houdt nog niet voldoende rekening met de bevindingen van de parlementaire enquête naar dieselgate.” Dat concludeert Europarlementariër Bas Eickhout na de stemming in de subcommissie.

“De voorstellen moeten nog behandeld worden in plenaire stemming, dus dat geeft de mogelijkheid om de parlementspositie op cruciale punten nog wat aan te scherpen”, aldus Eickhout.

Er zijn volgens Eickhout nog een paar essentiële pijnpunten die onvoldoende aangepakt worden. Zo is er te weinig garantie voor een onafhankelijk toezicht op de keuringsinstanties. “Wij pleiten voor een Europees onafhankelijk agentschap dat toezicht kan houden. Dieselgate heeft ons geleerd dat EU-lidstaten onder invloed van de auto-industrie nog steeds de belangen van auto-industrie boven die van de Europese burgers zetten.” Verder vindt Eickhout dat de financiering van dat extra toezicht niet voldoende gewaarborgd is in het voorstel.

De voorstellen bevatten ook goede elementen: Zo wordt gepleit voor onafhankelijke audits, en worden nationale autoriteiten verplicht twintig procent van nieuwe automodellen te controleren. Meer transparantie wordt verzekerd met een online database.

Eickhout: “Conclusie: Dit is een stap in de goede richting, maar meer verandering is nodig om een nieuwe dieselgate te voorkomen.”