Europese Groenen lanceren klokkenluidersplatform EU-leaks

Vanaf dinsdag biedt GroenLinks, met collega-Groenen in het Europees Parlement een netwerk aan waar klokkenluiders veilig en volledig anoniem informatie kunnen achterlaten om misstanden met Europese besluitvorming of wetgeving aan de kaak te stellen. GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout hoopt dat dankzij EU-leaks informatie boven tafel komt die het algemeen belang dient.

EU-leaks

Bas Eickhout: “In de strijd tegen belastingontwijking, corruptie, sjoemelsoftware in auto's of oneerlijke handelsakkoorden stuiten we maar al te vaak op een gebrek aan transparantie. Met EU-leaks kunnen klokkenluiders op een veilige manier bijdragen aan meer transparantie en betere Europese besluitvorming in het algemeen belang.”

Beveiligd netwerk

EU-leaks maakt gebruikt van de Torbrowser, een beveiligd netwerk waardoor de bron van de informatie niet kan worden achterhaald. EU-leaks bekijkt de documenten en besluit vervolgens hoe deze het best gebruikt kunnen worden voor het algemeen belang. Bijvoorbeeld door relevante documenten door te spelen naar onderzoeksjournalisten of wetshandhavers, aan te kaarten in het Europees Parlement, of direct te publiceren.

GroenLinks werkt daarnaast samen met de Europese Groenen een wetsvoorstel die de bescherming van klokkenluiders moet garanderen. “De informatie die Luxleaks-klokkenluider Antoine Deltoure openbaar heeft gemaakt is van onschatbare waarde voor de strijd tegen belastingontwijking. Helaas werd hij daarvoor veroordeeld in plaats van beloond."

"Als de Europese Commissie het vertrouwen in de EU wil herwinnen, dan moet het de bescherming van klokkenluiders snel regelen”, stelt Eickhout.

Veelgestelde vragen

Waarom lanceren de Europese Groenen dit initiatief?

Alhoewel het lijkt alsof de Groenen compleet in de 'Brusselse bubbel' zitten, merken we dat er vaak een gebrek aan transparantie is in Europese besluitvorming. Als we belastingontwijking of mogelijk gesjoemel met auto-uitstoot onderzoeken, kunnen we vaak niet bij informatie die we nodig hebben om ons werk goed te kunnen doen. Tegelijkertijd weten we dat klokkenluiders belangrijke onderwerpen on de de aandacht kunnen brengen. De Europese Groenen, inclusief GroenLinks, willen met dit platform de trend naar steeds meer geheime besluitvorming doorbreken.

Waarom zouden klokkenluiders naar een politieke partij stappen?

We krijgen nu al vaak gelekte documenten in handen, en we zijn gewend om zorgvuldig met deze gevoelige informatie om te gaan. We hebben een goede reputatie en staan voor de bescherming van klokkenluiders in heel Europa. Daarom werken we ook aan het wetsvoorstel om klokkenluiders beter te beschermen. En alhoewel we veel samenwerken met journalisten, zal niet alles altijd de krant halen, maar dat kunnen steeds wel onderwerpen zijn die voor onze politici interessant kunnen zijn.

Wat doen jullie met de informatie?

Dat hangt er vanaf van wat we toegestuurd krijgen. Alle documenten worden apart beoordeeld en besluiten wat er mee te doen worden per geval genomen. Of we gebruiken de documenten voor interne informatie, of we werken samen met betrouwbare mediapartners, of publiceren de informatie op onze website.

Soms zullen documenten (staats)geheim zijn of met veiligheid of defensie te maken hebben. In ieder geval zullen we een zorgvuldige afweging maken en een weloverwogen beslissing. Uiteraard beschermen we persoonlijke gegevens volgens de Europese regelgeving.