De Groenen in het Europees Parlement vinden dat de parlementsvoorzitter Martin Schulz zijn taken als voorzitter tijdelijk neer moet leggen als zijn sociaaldemocratische partij hem komend weekend als kandidaat naar voren schuift om voorzitter van de Europese Commissie te worden. Volgens de Groene fractie, waar GroenLinks lid van is, kan Schulz niet namens het Europarlement optreden wanneer hij zo nadrukkelijk het gezicht van de sociaaldemocraten als kandidaat-voorzitter van de Europese Commissie is.

Europarlementariër Bas Eickhout stelt dat de neutraliteit van Schulz in het geding is. Wanneer een eurocommissaris zich actief inzet voor de verkiezingscampagne, dan moet deze ook zijn functie tijdelijk neerleggen om maximale onafhankelijkheid te bewerkstelligen. Dit zou ook voor de voorzitter van het Europees Parlement moeten gelden. “Het moet te allen tijde helder zijn welke pet iemand op heeft. Het is dan beter om een van de twee petten even in de kast te zetten.”

De Europese sociaaldemocratische partij, waar de PvdA deel van uitmaakt, schuift  Schulz komend weekend naar als opvolger van huidig Commissievoorzitter José Manuel Barroso. Hij zal daarna door Europa toeren om stemmen voor de sociaaldemocraten te winnen en debatten aan te gaan met de kandidaten van de andere partijen, waaronder die van de Europese Groene Partij.

De Groenen zullen maandag - als Schulz werkelijk kandidaat is - de fracties in het Europees Parlement in een brief om steun vragen om te voorkomen dat de neutraliteit van de parlementsvoorzitter in het geding komt.