De Europese ministers van Transport willen de voorstellen voor de typegoedkeuring van nieuwe auto’s op de Europese weg verder afzwakken. “In de onderhandelingen die nu volgen moeten we aan de slag om het controlemechanisme weer aan de scherpen. Anders voorkomen we nooit een tweede Dieselgate”, regeert Europarlementariër Bas Eickhout.

Vooral de rol van Duitsland baart Eickhout zorgen: “Ze houden keer op keer de hand boven het hoofd van de auto-industrie, maar vergeten daarbij de gezondheid van hun eigen inwoners en het milieu.” Op papier was Duitsland het enige land dat dwars lag, maar uit de discussie bleek dat andere landen ook al moeite hadden met onderdelen van de voorstellen.

Eickhout “Als Europa serieus werk wil maken als koploper op groene innovatie in de auto-industrie, dan horen daar niet alleen scherpe standaarden bij, maar ook een stevig controlemechanisme. Anders houden we alleen onszelf voor de gek.”