Op initiatief van de Nederlandse regering ondertekenden negen EU-landen maandag de 'Noordzeeverklaring' om samen te werken aan wind op zee. GroenLinks pleit al geruime tijd voor betere Europese samenwerking aan windenergie op de Noordzee en is verheugd dat het plan steeds breder gedragen wordt.

“Infrastructuur bouwen die het doorvoeren van schone energie mogelijk en goedkoper maakt; daar ligt de toekomst”, analyseert Europarlementariër Bas Eickhout. De Nederlandse regering mag het niet enkel bij mooie woorden laten, vindt hij. “Er moet nu een duidelijke keuze gemaakt worden: een Noordzeegrid als alternatief voor de gasrotonde. Al het geld dat we in nu de achterhaalde en miljardenverslindende gasrotonde stoppen, moet naar infrastructuur voor duurzame energie.”

Eickhout zet de drie argumenten voor zo'n Noordzeegrid op een rij:

1. Het maakt ons onafhankelijk van Russisch en Gronings gas,
  2. Het helpt tegen klimaatverandering, en
  3. Het zorgt ervoor dat er altijd duurzame energie beschikbaar is, zelfs op een windstille en bewolkte dag.

Het gaat niet vanzelf

Eickhout hoopt dat de regering het niet bij een verklaring laat en haar voortrekkersrol doorzet, ook als straks het Nederlandse EU-voorzitterschap is afgelopen. Een effectief en efficiënt ‘Noordzeegrid’ komt niet vanzelf tot stand. “We moeten overheidsgeld vrijmaken om om investeringen minder risicovol te maken. Ook moeten landen bereid zijn boven de belangen van nationale netbeheerders te gaan staan. Allemaal punten waarop Nederland het goede voorbeeld kan geven.”

Groot-Brittannië

De grote afwezige is Groot-Brittannië. Dat is echter niet omdat ze het plan niet steunen, legt Eickhout uit. “ In het Europees Parlement werk ik op dit onderwerp goed samen met de Conservatieven van premier Cameron, ook zij zien het enorme potentieel van een North Sea Grid. Een Europese verklaringen tekenen ligt echter te gevoelig zo vlak voor het Bremain-referendum.”