José Bové en Ska Keller zijn de winnaars van het unieke referendum van de Europese Groene Partij. De Europese Groenen organiseerden de afgelopen maanden een primary om te bepalen wie onze Europabrede gezichten zullen zijn bij de komende verkiezingen voor het Europees Parlement. De uitslag van de eerste Europawijde primary werd woensdag in Brussel bekend gemaakt. De Europese Groenen streven naar een democratischer Europa waar de burger bepaalt wie de Europese Commissie gaat leiden.

Bas Eickhout, de lijsttrekker van GroenLinks Europa is tevreden over het project: "In ons Europa is maximale transparantie en democratie. Daar waar de liberalen met mediation en onderhandelingen bepalen dat Verhofstadt de kar moet trekken, organiseerden de Groenen Europabreed een referendum. Dat was gedurfd, maar het bleek mogelijk om door heel Europa heen stemmen op te halen."

Europese tv-debatten

De twee kandidaten zullen het in tv-debatten opnemen tegen de kandidaten van de andere partijen om de inzet van de Europese Groenen voor de jaren 2014-2019 over het voetlicht te brengen. Parlementsvoorzitter Martin Schulz is zonder verkiezingen als de kandidaat van de sociaaldemocraten naar voren geschoven, Guy Verhofstadt is na 'bemiddeling' de enige overgebleven kandidaat bij de liberalen. De christendemocraten moeten hun keuze nog maken, dat doen ze op hun partijcongres in maart in Dublin.

José Bové

De Fransman José Bové is Europarlementariër voor de Franse Groenen van Europe Écologie, maar ook boer en activist. Bové strijdt tegen genetische modificatie en de import van hormoonvlees uit de Verenigde Staten. In een van zijn boeken vertelt Bové dat hij ooit met dertig kilo Roquefortkaas in zijn bagage naar de Verenigde Staten afreisde om te protesteren tegen het Amerikaanse handelsembargo op de kaassoort. De Amerikanen hadden het handelsembargo ingesteld toen de Europese Unie de import van Amerikaans hormoonvlees verbood.

Ska Keller

De Duitse Ska Keller is met haar 32 jaar een van de jongste Europarlementariërs. Ze was van 2005 tot 2007 voorzitter van de jongerenorganisatie van de Europese Groenen. In het Europees Parlement houdt ze zich vooral bezig met de thema's migratie en asiel en internationale handel.