GroenLinks is verheugd na de persconferentie die de Duitse bondskanselier Merkel en de Franse president Sarkozy gisteren voorafgaand aan de EU-top gaven. De beide regeringsleiders willen van de klimaattop in Kopenhagen een succes maken. Ze gaan voor een akkoord met bindende regels en beloftes.

GroenLinks-Europarlementariër en klimaatexpert Bas Eickhout waardeert dit signaal: "De afgelopen weken waren de Europese regeringsleiders en Commissievoorzitter Barroso vooral bezig met verwachtingsmanagement. Ze haalden voor zichzelf de druk van de ketel door opeenvolgende negatieve uitlatingen. Merkel en Sarkózy lijken daar nu verandering in te brengen."

GroenLinks is ervan overtuigd dat een bindend klimaatakkoord in Kopenhagen mogelijk is, maar dan hebben we wel leiderschap en ambitie nodig. Net daar ontbreekt het te vaak aan. De woorden van Merkel en Sarkózy zijn hoopgevend, maar nu moeten we doorpakken.

"Europa moet nu een hoger klimaatbod doen. Een concreet bedrag voor klimaatsteun aan ontwikkelingslanden en een hoger reductiepercentage bijvoorbeeld. Op die manier zetten we druk op Obama om ook in beweging te komen. Europa kan en moet hier de rol van aanjager spelen", vindt Eickhout.

Binnen de Europese Unie ligt er ook een belangrijke taak voor Nederland. Balkenende heeft de mogelijkheid om zijn collega-regeringsleiders aan te sporen meer te doen en zelf in eigen land het goede voorbeeld te geven. Helaas doet hij dat niet.

"Balkenende constateert keer op keer dat het niet goed gaat met de klimaatonderhandelingen. Maar er iets aan doen, ho maar. Als de negativiteit zegeviert, moet je zelf voor optimisme zorgen. Merkel en Sarkozy laten zien dat het kan. Daar zou Balkenende een voorbeeld aan kunnen nemen", aldus Eickhout.

In december is in Kopenhagen de top waar regeringsleiders afspraken moeten maken over klimaatbeleid. GroenLinks voert daarom deze maanden campagne voor het klimaat, van het Europees Parlement tot de Tweede Kamer, van provincies tot gemeenten. We bundelen al het nieuws op Kopenhagenreport.