“De bokkensprongen van Schulz nemen steeds vreemdere vormen aan.” Dat constateert GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout over de merkwaardige handelswijze van parlementsvoorzitter Martin Schulz. Donderdag zou het Europees Parlement stemmen over een rapport dat al in een bevoegde commissie was goedgekeurd, maar waar Schulz een kritische paragraaf uit had laten verwijderen. Door interventie van collega-Europarlementariër Bart Staes werd de stemming op het laatste moment uitgesteld.

Volgens Eickhout belemmert Schulz de goede werking van het Europees Parlement. “Hij kan duidelijk de scheiding tussen zijn huidige functie en zijn kandidatuur voor het voorzitterschap van de Europese Commissie niet meer aanbrengen.”

Topkandidaat

Schulz is kandidaat namens de sociaaldemocraten om de voorzitter van de Europese Commissie te worden. De Europese Groenen waarschuwden al eerder voor de ongewenste mengeling van belangen. “Terecht”, stelt Eickhout vast, “want Schulz blijkt zijn naaste medewerkers hoge functies in het Europarlement gegeven te hebben en zet hen bovendien in voor de eigen campagne die hij voert voor zijn volgende baan.”

In de la gebleven

De gewraakte tekst staat in een rapport over de jaarrekening van het Europees Parlement voor 2012. De bedoeling van zo'n rapport is het bevestigen van de manier waarop het Europarlement bestuurd werd in die periode en van de correcte omgang met het eigen budget. Voorzitter Schulz liet echter na stemming een paragraaf verwijderen waarin hem naast vriendjespolitiek nog een aantal zaken meer verweten worden. Zo bleek Schulz in de zaak van de opgestapte commissaris John Dalli drie maanden gewacht te hebben om een brief van de onderzoeksrechter door te spelen.  Daarnaast rept de bewuste paragraaf over een kritisch rapport over het antifraudebureau OLAF. Ook dat zou maanden blijven liggen zijn op Schulz' bureau.

“Als dit de wijze is waarop Schulz het voorzitterschap van de Europese Commissie wil vormgeven dan is dat weinig hoopvol,” concludeert Eickhout. ”Democratie is gebaat bij transparantie en openheid. Schulz moet de schijn van belangenverstrengeling voorkomen, maar slaagt daar onvoldoende in.”

Uitstel

Europarlementariër Bart Staes van het Vlaamse Groen maakte vlak voor de gewraakte stemming een punt van orde om de stemming uit te stellen. Hij kreeg daarvoor steun van alle partijen, behalve van de sociaaldemocraten van Schulz zelf.