Ook moeten we stoppen met de import van olie en kolen. Partijleider Klaver roept daarom het kabinet op tot een boycot van Russische fossiele brandstoffen.

De Verenigde Staten lieten eerder deze week al weten te stoppen met het importeren van Russische fossiele brandstoffen. Ook het Verenigd Koninkrijk boycot de import van Russische olie. Bijna de helft van de Russische staatsinkomsten komt uit olie en gas. Hoe meer landen een boycot afkondigen, hoe moeilijker het voor Poetin zal worden zijn oorlog te financieren. Niet alle Europese landen kunnen overgaan tot een boycot van Russische fossiele brandstoffen. Nederland wel en moet hierin ook vooroplopen.

Klaver: “De gruwelijke oorlog in Oekraïne duurt voort, elke dag vallen er meer slachtoffers en slaan er meer mensen op de vlucht. We moeten alles doen wat we kunnen om Poetin te stoppen. Dat betekent dat we nog zwaardere sancties moeten inzetten. Daarom wil ik dat het kabinet per direct overgaat tot een boycot van Russische fossiele brandstoffen.”

De komende maanden is het zachter weer dus we zullen geen acuut tekort aan gas krijgen. Om ervoor te zorgen dat een boycot volgende winter in eigen land niet tot problemen leidt, moeten een aantal dingen per direct gebeuren: grootschalig besparen, de omslag naar duurzame energie versnellen en investeren in vakmensen om de omslag mogelijk te maken. Er moet een Nationaal Energiebesparingsplan komen. Een plan voor huizen, kantoren, publieke gebouwen, MKB en industrie om veel meer energie te besparen. Het is tijd voor een brede oproep aan iedereen om minder gas te verbruiken en energiezuiniger te worden. Ook moeten we sneller overschakelen op andere energiebronnen.

Klaver: “Wanneer we zeggen dat we alles willen doen om minder afhankelijk te worden van Russisch gas moeten we dat ook daadwerkelijk doen. Het kabinet moet in actie komen en direct overgaan tot een boycot van Russische fossiele brandstoffen. We zullen waar we kunnen moeten besparen en de energietransitie versnellen. Elk zonnepaneel, elke windmolen of elke geothermiebron die we erbij krijgen, zorgt ervoor dat het regime van Poetin minder steun krijgt.”

Jesse Klaver bij een Meetup in Den Haag

Kom naar onze Meetups!

Het is meer dan ooit belangrijk om mee te doen in onze democratie. Om met elkaar in gesprek te gaan, in actie te komen en in vrijheid je stem uit te brengen. Daarom naar organiseren we Meetups in Amsterdam (zaterdag 12 maart) en Utrecht (zondag 13 maart). Meld je nu aan.