GroenLinks wil dat jongeren en ouderen een generatiepact sluiten waarin zij afspreken zich niet tegen elkaar op te laten zetten. Dat zei Jesse Klaver vanavond tijdens een Meetup in Den Haag. Volgens hem dreigt er een generatieconflict, maar kunnen we aan terechte zorgen van ouderen tegemoetkomen zonder dat dit ten koste gaat van jongeren.

Klaver: “Over ouderen wordt gesproken alsof ze een kostenpost zijn. We doen alsof vergrijzing een vies woord is en het iets ergs is dat mensen steeds langer blijven leven. Over jongeren wordt gesproken alsof ze profiteurs zijn en niet weten wat hard werken is. Soms lijken we te vergeten dat als het gaat over ‘de ouderen’ of ‘de jongeren’ we het hebben over onze ouders, grootouders en onze kinderen. We zouden meer begrip en empathie moeten tonen voor de andere generatie.”

Hoewel het klopt dat de huidige generatie ouderen gemiddeld genomen rijker is dan ooit, is er ook een omvangrijke groep ouderen die in armoede leeft en geen of slechts een klein aanvullend pensioen heeft. Een greep in de pensioenpotten door het aanpassen van de regels voor pensioenuitkeringen wijst Klaver af, omdat dit ten koste gaat van het pensioen van jongeren. Wel wil GroenLinks de AOW fors verhogen om de armoede onder ouderen tegen te gaan. Aan het eind van de volgende kabinetsperiode zou de AOW minstens 400 euro per jaar hoger moeten zijn voor een alleenstaande.

Daarnaast wil GroenLinks af van het taboe op de stijgende kosten van ouderenzorg. De komende jaren stijgt het aantal gepensioneerden en worden ook de zorgkosten hoger. Desondanks wil GroenLinks niet bezuinigen op de ouderenzorg, maar zorgen dat ouderen waardig oud kunnen worden.

Klaver: “Onze ouders en grootouders hebben voor ons gezorgd toen we klein waren. Nu is het onze verantwoordelijkheid om te garanderen dat zij de zorg krijgen die ze nodig hebben. Dat kost geld, maar we zijn onze ouderen goede zorg verschuldigd.”

Lees hier meer over het generatiepact.