We hebben onze beste uitslag bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 overtroffen. We zijn in meer gemeenten de grootste geworden en krijgen meer raadsleden dan ooit. En reken maar: straks ook een recordaantal wethouders.

afbeelding met de tekst: meer raadsleden dan ooit

Juist op plekken waar we al besturen zijn zijn we de grootste partij geworden, zoals Groningen, Eindhoven, Helmond, Arnhem, Wageningen en Leiden. In Tilburg zijn we voor het allereerst de grootste partij. Ons totaal aantal raadsleden neemt toe, van 611 naar 624, dat zijn er meer dan GroenLinks ooit heeft gehad.

De grootste partij heeft de eerste zet in het vormen van een college en heeft daarmee veel te zeggen over hoe het gemeentebestuur eruit gaat zien.Ook zijn we op veel plekken de tweede grootste partij, wat soms maar enkele stemmen scheelt. Zo is in Zwolle nipte de ChristenUnie groter geworden met 38 stemmen. Verder werden we in Culemborg, Haarlem, Leeuwarden en Deventer de tweede partij.

De komende vier jaar kun je op ons rekenen: we blijven ons keihard inzetten om de wooncrisis op te lossen, armoede te bestrijden en buurten te vergroenen. Alle GroenLinksers die gisteravond verkozen zijn gaan door met die missie met alle steun die we hebben gekregen. Samen blijven we knokken voor een menselijk, eerlijk en duurzaam Nederland.

afbeelding met een kaart van Nederland met pinnen waar GroenLinks de grootste partij is geworden

Dank voor jouw stem op ons, jouw lidmaatschap of donatie, of omdat je als vrijwilliger geholpen hebt bij de campagne. Alles heeft geholpen die cruciale stemmen binnen te halen. Ben je nog geen lid? Word dat nu en steun onze beweging.

De cijfers

Meer raadsleden dan ooit:

Van 611 naar 624!

In 27 gemeentes de grootste partij*:

1. Alkmaar
  25. Zeist
  26. Zutphen
  27. Zwolle

*in zetelaantallen, incl. gedeelde eerste plaats

In 24 gemeentes de tweede partij*:

1. Aa en Hunze
  22. Tynaarlo
  23. Waterland
  24. Westervoort

*in zetelaantallen, incl. gedeelde tweede plaats
** een gezamenlijke lijst met de PvdA

Afbeelding van 2 mensen bij het GroenLinks congres in 2019

Word lid van onze beweging

Met jouw steun als lid van GroenLinks werken we samen aan een sterke publieke sector en bestrijden we de klimaatcrisis. Daarnaast maak je als lid actief deel van onze partij: je beslist mee over de koers door te stemmen over ons verkiezingsprogramma en onze kandidaten. Zo maken we samen de partij.

Persoonsgegevens
Adresgegevens
Ik ontvang graag e-mail updates van:
Ben je 27 jaar of jonger?
Contributie

Gemiddeld betalen GroenLinksers € 85 contributie per jaar. De hoogte van de contributie bepaal je zelf, wel geldt er een minimum van € 24 per jaar. Je kunt de hoogte van je contributie baseren op de hoogte van je inkomen.

Let er op dat het door jou gekozen bedrag klopt bij de opgegeven frequentie!

Betaalwijze