Europarlementariër Bas Eickhout: “In een tijd waarin duurzame energie en energiebesparing cruciaal zijn om als Europa de winter door te komen, moeten we een krachtig signaal afgeven. Al met al is dit een stevige boodschap aan de EU-landen: de energietransitie moet versnellen.”

De twee voorstellen - richtlijnen voor duurzame energie en energie-efficiëntie - binden landen aan regels voor het opwekken van duurzame energie en energiebesparing. Het Europarlement wil dat Europa in 2030 45% van haar energie duurzaam opwekt, bovendien moet er dan 14,5% energie worden bespaard. Eickhout: “Als GroenLinks wilden we nog hogere doelen, maar ik ben blij dat het we het Parlement de goede kant op hebben weten te duwen. De energiecrisis laat iedereen nu nog duidelijker zien dat de doelen echt omhoog moeten én kunnen.”

Tot op het laatste moment is er onderhandeld over subsidies voor biomassa en de voorwaarden waaronder het verbranden van biomassa groen mag worden genoemd. En dus mee mag worden geteld voor het duurzame energiedoel. Eickhout: “We waren heel tevreden met de overwinning in de Milieucommissie waardoor primaire houtige biomassa, zoals boomstammen en stronken, niet meer mee mocht worden geteld als duurzame energie. Onder druk van de Christendemocraten zijn deze regels afgezwakt in de plenaire stemming. Het parlement wil dat subsidie verlenen niet meer kan, maar het verbranden van bomen mag voorlopig helaas nog steeds duurzaam worden genoemd. Wel is er afgesproken dat energie uit biomassa niet verder mag groeien en in de toekomst moet worden afgebouwd.”

De voorstellen zullen dit najaar worden uitonderhandeld met de EU-landen, die eerder al minder ambitieuze posities innamen. Naar verwachting zal de uiteindelijke wetgeving begin volgend jaar worden aangenomen.