Uit een rapport dat woensdag is gepresenteerd, blijkt dat we flink kunnen besparen op onze energiekosten. GroenLinks roept de Europese Unie daarom op het energiebeleid flink aan te scherpen en zo energieverspilling tegen te gaan. GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout: "Verspilling van energie voelen we direct in onze portemonnee. Door onze huizen beter te isoleren en zuinigere apparaten en auto's te kopen kan een huishouden maar liefst 1000 euro per jaar besparen."

Energiebesparing is goed aan alle kanten. Beter geïsoleerde huizen, efficiënter transport en zuinigere apparaten zorgen voor een lagere energierekening. Dat geldt niet alleen voor consumenten en bedrijven, maar ook voor overheden. We exporteren op dit moment jaarlijks maar liefst 350 miljard euro van onze welvaart naar landen waar olie en gas gewonnen worden. Daarnaast zorgt energiebesparing voor minder CO2-uistoot, een van de veroorzakers van het klimaatprobleem.

Het is dus vreemd dat Europa niet op schema ligt om twintig procent energie te besparen in het jaar 2020. Volgens het rapport moet het Europees beleid verdrievoudigd worden om het doel van twintig procent wel te halen. Maar het is vooral belangrijk dat het doel bindend wordt opgelegd aan alle EU-lidstaten. Met het huidige beleid halen we niet meer dan een magere elf procent.

Van efficiëntie naar besparing

Tot nu toe hebben we ons vooral gericht op energie-efficiëntie van apparaten. Onze apparaten worden efficiënter in hun gebruik, maar we hebben wel meer en grotere apparaten in ons huis dan twintig jaar geleden. Auto's slurpen minder brandstof dan vroeger, maar we kopen als gevolg hiervan grotere en snellere auto's.

Eickhout vindt dat we hard aan de slag moeten: “We moeten de overgang maken van efficiëntie naar daadwerkelijke energiebesparing. We hebben innovaties nodig in het design van producten, huizen, auto's en onze samenleving. Om hier wat meer druk achter te zetten is er een bindend doel voor energiebesparing nodig."

Energiebesparing is ook een eerste stap naar het efficiënt omgaan met ál onze natuurlijke hulpbronnen, zoals metalen, land en water. Binnenkort komt de Europese Commissie met voorstellen hierover. Eickhout zal dit dossier vanuit het Europees Parlement volgen.