De huidige digitale regels stammen uit 2000 en zijn in twintig jaar flink verouderd. Nieuwe regels om de doorgeschoten macht van techgiganten aan banden te leggen zijn hard nodig. Van Sparrentak: “Socialmediabedrijven verzamelen gigantisch veel persoonlijke data en bepalen wat mensen dagelijks te zien krijgen, zonder enige transparantie. We moeten met nieuwe regels dringend grip krijgen op de digitale markt.”

Door inzet van de Europese Groenen pleit het DSA-rapport nu voor transparantie over aanbevelingsalgoritmen, transparantie over online adverteren en voor nieuwe regels voor gericht adverteren en 'micro-targetting'.

Eerlijke kans

Verder wil de Interne marktcommissie met de DSA ervoor zorgen dat de Europese Commissie kan ingrijpen bij platforms met een zogenoemde ‘gatekeeper’-rol, bijvoorbeeld app-stores. Deze bepalen welke andere bedrijven diensten of producten kunnen aanbieden op hun platforms en onder welke voorwaarden.

“Om nieuwkomers en kleinere bedrijven een eerlijke kans te geven op het internet, moet de macht van deze gatekeepers worden ingeperkt als eerlijke concurrentie in het geding is. We moeten zorgen dat mensen ook daadwerkelijk wat te kiezen hebben als ze online zijn”, zegt Van Sparrentak.

Offline

Bovendien wil het Europees Parlement dat digitale platforms voor dienstverlening niet langer oneerlijk kunnen concurreren met hun ‘offline’ concurrenten. Van Sparrentak: "Het is cruciaal dat we ook kunnen ingrijpen als de impact van deze online platforms, zoals Airbnb, op publieke belangen, zoals betaalbare huizenprijzen, te groot wordt."

In december komt de Europese Commissie met een wetsvoorstel voor de DSA. Commissievoorzitter Ursula von der Leyen zegde bij haar aantreden toe alle wetgevende initiatieven uit het Europees Parlement, zoals waar vandaag over gestemd werd, mee te nemen in nieuwe wetsvoorstellen.