Zoals jullie kunnen lezen hebben we de informateur Hamer vandaag laten weten dat we als GroenLinks en PvdA gezamenlijk zouden willen onderhandelen over een nieuw kabinet. Door onze krachten te bundelen in een sterk links en progressief blok vergroten we de kans op een groener en progressiever Nederland.

Ik ben heel blij dat we de afgelopen maanden zo goed samen hebben opgetrokken met de PvdA. Deze volgende stap betekent een intensievere politieke samenwerking in de Tweede Kamer. Zoals ik eerder al aangaf: er verschijnen ook berichten in de media over een mogelijke fusie. Laat ik daar duidelijk over zijn: dat is niet aan de orde. Het is ondenkbaar dat andere partijen invloed hebben op hoe wij onderling samenwerken. Zulke keuzes maken we zelf, in overleg met de leden.

Ik begrijp wel dat er vragen zijn over de samenwerking. Bijvoorbeeld vanuit lokale afdelingen richting de gemeenteraadsverkiezingen in 2022. Zowel de PvdA als GroenLinks vinden politiek inhoudelijke samenwerking op landelijk en lokaal niveau belangrijk. De goede band en samenwerking die er in veel gemeenten bestaat tussen onze partijen koesteren we. We blijven echter twee partijen met een eigen identiteit. We gaan dan ook niet samen verkiezingsprogramma’s of lijsten opstellen. Wat wel heel mooi zou zijn is om ook lokaal samen een blok te vormen bij collegevorming en hiervoor een gezamenlijke inhoudelijke inzet te formuleren.

De afgelopen maanden zijn er regelmatig ledengesprekken geweest, over de uitslag, de inzet bij de formatie en het rapport van het Wetenschappelijk Bureau. Ik vind het belangrijk en waardevol om in gesprek te blijven met elkaar. We gaan er dan ook heel graag mee door. Op korte termijn organiseren we wederom gesprekken om het met elkaar te hebben over de laatste ontwikkelingen in de formatie.

Afbeelding van 2 mensen bij het GroenLinks congres in 2019

Word lid van GroenLinks

Word net als meer dan 30.000 anderen lid van GroenLinks! Als lid beslis je mee over de koers van de partij en help je mee om Nederland groener en socialer te maken. Lid worden kan al vanaf 2 euro per maand!

Persoonsgegevens
Adresgegevens
Ik ontvang graag e-mail updates van:
Ben je 27 jaar of jonger?
Contributie

Gemiddeld betalen GroenLinksers € 85 contributie per jaar. De hoogte van de contributie bepaal je zelf, wel geldt er een minimum van € 24 per jaar. Je kunt de hoogte van je contributie baseren op de hoogte van je inkomen.

Let er op dat het door jou gekozen bedrag klopt bij de opgegeven frequentie!

Betaalwijze