GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout wil dat de Europese Commissie snel praktische maatregelen neemt tegen de vervuiling van veevoer met industriële vetten.. Hij pleit voor een kleurmarkeringssysteem voor industriële vetten. Daarmee kunnen dioxineschandalen zoals onlangs in Duitsland voorkomen worden.

Eickhout: "Door een kleurstof aan industriële vetten toe te voegen zijn ze gemakkelijk te herkennen. Dat voorkomt dat deze vetten opzettelijk of per ongeluk aan diervoeding worden toegevoegd. Zo minimaliseer je de kans dat technisch vet dat dioxine kan bevatten in de voedselketen terecht komt."

Europese Commissie onderzoekt voorstel

De Europese Commissie zegt in reactie op Eickhout het kleurmarkeringssysteem momenteel te onderzoeken. Volgens Eickhout is dit systeem is al lang bekend, na de dioxinecrisis in België in 1999 drong ondermeer de Groene fractie in het Europees Parlement al aan op de kleurmarkering.

Bij diesel wordt kleurmarkeringssysteem al gebruikt, in de zogenaamde rode diesel voor landbouwvoertuigen. Deze is duidelijk herkenbaar als diesel waar minder accijns op wordt geheven.