Landbouwgoederen

De wet heeft betrekking op landbouwgoederen als palmolie, soja, vlees, cacao, koffie en rubber, maar ook de producten waarin ze verwerkt zijn. De Milieucommissie wil een bindende zorgvuldigheidsverplichting (due diligence) voor importeurs van dit soort grondstoffen en producten.

Eickhout: “Importeurs moeten volledig zicht hebben op hun productieketen en maatregelen treffen om te zorgen dat hun goederen niet aan ontbossing gelinkt zijn. De verplichting zal ook gelden voor financiële instellingen wanneer ze leningen verstrekken aan zulke bedrijfstakken. Als deze wet wordt aangenomen, is het een forse stap vooruit. Op hout na, zijn er nu nog geen regels die het verbieden om goederen op de Europese markt te verkopen die bijdragen aan ontbossing.”

Initiatiefwet

Zover is het nog niet. Eerst moet het volledige Europees Parlement over het voorstel stemmen. Daarna wordt de initiatiefwet naar de Europese Commissie gestuurd. Eickhout: “De Europese Commissie begint al ietwat onrustig te worden. Commissievoorzitter Ursula von der Leyen heeft bij haar aanstelling toegezegd het Europarlement het recht van initiatief te geven. Als er straks een concreet initiatiefwetsvoorstel ligt, moet ze daad bij woord voegen. Het ambitieuze voorstel dat er nu aan zit te komen, vormt een serieuze lakmoesproef. De bijdrage van de EU aan de wereldwijde ontbossing moet echt stoppen. Dankzij de ontwikkelingen in het Europees Parlement, is dat nu een stuk dichterbij.”