De impact van al die vluchten en vijf, laat staan zes luchthavens, is enorm. Geluidsoverlast, gezondheidsschade door ultrafijnstof, groeiende CO2-uitstoot en stikstofneerslag. Daarnaast zijn er ook enorme gebieden waar nu geen woningbouw of andere ontwikkeling mogelijk is. We betalen als samenleving een hoge prijs. Ondertussen betaalt de luchtvaart geen belasting over brandstoffen en geen reële CO2-prijs over de uitstoot. Deze uitzonderingspositie is ongekend en oneerlijk.

Een kleinere luchtvaart is beter voor Nederland, dat blijkt ook uit de maatschappelijke kosten en baten analyses. Milieu, gezondheid en andere kosten worden afgeschreven op overheid en omgeving. De luchtvaart is goed voor veel werkgelegenheid, maar de recente arbeidsonrust en afhandelingschaos op Schiphol laat zien wat veel van het werk ook is: zwaar, ongezond, slecht betaald en onzeker. De luchtvaart probeert ook hier de rekening niet te betalen.

Daarnaast werk GroenLinks aan een initiatiefwet voor een verbod op nachtvluchten in heel Nederland, zodat omwonenden van luchthavens eindelijk een ongestoorde nacht kunnen slapen. Het is tijd dat er scherpe keuzes gemaakt worden over de luchtvaart in Nederland. Dat de gezondheid van omwonenden eindelijk beschermd wordt, er zo snel mogelijk duidelijkheid komt met betrekking tot regelgeving, handhaving, vergunningen en het niet openen van Lelystad Airport. Dat verdienen zowel omwonenden als ondernemers.

Wat GroenLinks betreft betekent dit voor de toekomst van de luchthavens in Nederland het volgende:

  • Schiphol krimpt fors, tot maximaal 400.000 vluchten per jaar, misschien wel minder. Korte afstandsvluchten worden zoveel mogelijk geschrapt en vervangen door snelle treinen. We hebben ook veel minder korte afstandsvluchten nodig, als we ons minder richten  op overstappers en meer op de vluchten naar Nederland als eindbestemming.
     
  • Rotterdam The Hague Airport sluit de deuren en het gebied wordt ontwikkeld tot een nieuwe woonwijk en een stadspark. In het overleg over de toekomst van de luchthaven hebben omwonenden dit breed gedragen voorstel gedaan. Toch mocht sluiting niet op de agenda staan. Onbegrijpelijk.
     
  • Maastricht Aachen Airport is al jaren een verliesgevend vliegveld. Door de ligging veroorzaakt het zeer veel overlast. De startbaan is echt pal naast een woonwijk en de vliegtuigen gaan laag over de stad en het prachtige Zuid-Limburgse heuvelland. Binnen een straal van 100 kilometer liggen daarnaast nog vijf veel grotere internationale vliegvelden, waarmee Maastricht Aachen Airport probeert te concurreren. Een hopeloos verhaal, dus ook dit vliegveld zou de deuren moeten sluiten.
     
  • Ook het regionale vliegveld Airport Eelde verkeert in financieel zwaar weer. De Provincies  Drenthe en Groningen hebben jaren lang elke vlucht en passagier zwaar moeten subsidiëren om luchtvaartmaatschappijen aan te trekken. Dat moet stoppen. GroenLinks investeert liever in een betere spoorverbinding om het Noorden van Nederland beter te verbinden met de Randstad.
     
  • Eindhoven Airport is het tweede vliegveld van Nederland. In overleg met de omgeving en omwonenden zijn succesvol afspraken gemaakt om niet verder te groeien en de geluidsoverlast terug te dringen. Helaas lijkt het Schiphollen, (volgens de Van Dale: misleiden door manipulatie, leugens, het verdraaien van feiten) ook hier plaats te vinden. Met gerommel over definities, basisjaren en een beroep op het deels militaire karakter van de luchthaven, wil men toch stiekem meer geluid veroorzaken.
     
  • Lelystad Airport, het hoofdpijndossier van de laatste drie ministers van Infrastructuur en Waterstaat. Keer op keer blijkt er van alles mis te zijn met de plannen voor dit vliegveld. Gesjoemel rond geluid- en stikstofberekeningen, valse beloften aan omwonenden en de Kamer. Het vertrouwen in het kabinet is weg, er is ruzie tussen de ministeries en er lopen zelfs strafrechtelijke aangiftes tegen ambtenaren. Doordat de letterlijke vliegbewegingen van en naar Lelystad Airport onder die van Schiphol moeten blijven, komen er onvermijdelijk laagvliegroutes over een deel van Nederland. Dat betekent gegarandeerd meer overlast voor omwonenden en de natuur. Wat GroenLinks betreft is het waanzin om midden in een klimaat-en stikstofcrisis een nieuw vliegveld te openen. Het kabinet moet Nederland en de regio niet langer in onzekerheid laten, maar snel tot een besluit komen; Lelystad Airport gaat nooit open. Trek zo snel mogelijk de stekker eruit en kom met een compensatiepakket.