Europarlementariër Bas Eickhout: “Dit rapport maakt duidelijk dat geen ruimte is voor nieuwe investeringen in fossiele brandstoffen als we de klimaatdoelen willen halen. Toch vallen we bij nieuwe uitdagingen, hoe serieus die ook zijn, weer terug op de fossiele optie. Dat zien we ook nu weer met de gascrisis. Meteen vliegen Europese leiders de wereld over om LNG-deals te sluiten, terwijl er nog steeds onvoldoende actie is op energiebesparing. Misschien is meer vloeibaar gas (LNG) nu niet te voorkomen, maar voor zowel het klimaat als de economie is er maar één echte oplossing: vol inzetten op verduurzaming.”

Tweede Kamerlid Suzanne Kröger: “Het klimaatpanel is glashelder; als we de opwarming van de aarde tot 1,5 graad willen beperken dan moeten we razendsnel de CO2-uitstoot terugdringen. Een warmere wereld is een wereld met meer oorlog en geweld. De oorlog in Oekraïne laat zien hoe belangrijk het is dat we zo snel mogelijk van onze fossiele verslaving afkicken. We moeten drastisch energie besparen en versneld meer duurzame energie opwekken. De fossiele reflex om nu Russische gas of olie klakkeloos te vervangen met andere fossiele energie, staat haaks op de immense noodzaak om CO2 terug te dringen. Het IPCC bevestigt dat de mensheid zich niet rijk moet rekenen met maatregelen als het planten van extreem veel bomen of het opslaan van CO2 onder de grond (CCS). In de eerste helft van deze eeuw moeten emissies sneller beperkt worden dan eerder voorspeld was.”

Eerlijke klimaattransitie

Op dit moment onderhandelen het Europees Parlement en de EU-landen over nieuw klimaatbeleid zodat de transitie in Europa wordt versneld. “Bij dit nieuwe beleid moeten we oppassen dat we ons niet blindstaren op techniek. Nu de transitie steeds sneller gaat, moeten we ons beter bewust zijn van de sociale gevolgen en zorgen dat iedereen mee kan doen. We moeten echt voorkomen dat we een Europa van winnaars en verliezers creëren”, besluit Eickhout.

Luister hier naar de podcast aflevering Bellen met Bas over het belang van het IPCC.