We kunnen in 2050 onze uitstoot van broeikasgassen met negentig procent verminderen, zonder nieuwe kerncentrales te bouwen. Voorwaarde is dat alle sectoren van de economie aan de slag gaan om te vergroenen. Dat bleek donderdag uit onderzoek in opdracht van de Groenen in het Europees parlement. GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout reageert opgetogen op het nieuws.

Snel vergroenen van stroomproductie

De sleutel is de snelle vergroening van onze stroomproductie, zodat andere sectoren langer de tijd krijgen om om te schakelen. Europa moet volgens het onderzoek aan de slag om in 2020 veertig procent van haar elektriciteit duurzaam op te wekken: uit wind, zon, water en biomassa. Kernenergie valt daar uitdrukkelijk niet onder. Eickhout: “Tegen 2040 is alle kernenergie in Europa uitgefaseerd. De kopzorgen over het radioactieve afval en het importeren van het steeds schaarsere uranium zijn dan ook in een klap verdwenen.”

Biobrandstoffen

De transportsector moet omschakelen op elektrische auto's en op langere termijn op biobrandstoffen voor vrachtwagens. Op dit moment is het grote deel van de biobrandstoffen nog niet duurzaam, omdat ze landbouwgrond voor voedsel in beslag nemen. “Maar op termijn zullen tweede of derde generatie biobrandstoffen al een stuk duurzamer zijn”, aldus Eickhout.

Europese regeringsleiders

Volgende week vrijdag komen de Europese regeringsleiders bij elkaar om te praten over het Europese energiebeleid. Eickhout hoopt dat zij de resultaten van deze studie meenemen.

“We moeten haast maken met het besparen van energie en de omschakeling naar een groene economie snel inzetten. Anders lopen we het gevaar om ingehaald te worden door landen als China. Dat land is nu al de aantrekkelijkste investeringsplek voor bedrijven in groene energie. Dit staat haaks op de Nederlandse situatie waar nu drie nieuwe kolencentrales worden gebouwd.”

Rapporteur voor -30%

Eickhout is wil als rapporteur namens het Europees Parlement ervoor zorgen dat Europa haar klimaatambitie verhoogt naar een CO2- reductie van dertig procent in 2020. “Deze studie toont nog eens aan hoe belangrijke deze stap is als we de temperatuurstijging van de aarde tot twee graden Celsius willen beperken”, aldus Eickhout.